Bandar jadian | Killjols Bandar jadian | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Bandar jadian

Seperti hari yang lain
tapi kali ini aku bermula dari tebing sungai lama ini.
sungai yang kotor ini. aku lihat sampah-sampah ini.
segalanya bagai menambah dengan sendirinya.
Sebenarnya semua yang bernafas disini sedar
akan semua termasuk aku.

sejarah masa.
tempat permainan aku dulu.
ia telah menjadi dunia aku.
seluruh hidup aku.
aku dibesar disini.

dari tanah merah itu
didirikan tapak perumahan.
dari palong besar itu
didirikan longkang air cetek hitam.
dan dari situ aku kenal akan spesis-spesis
ikan liar tak bertuan.

ada anak sakai menyeluk lubang terbiar
dari tebing. aku sangka yang keluar ular
rupanya si talapia. bagaimana dia tahu
ada si talap itu...sampai sekarang aku tak tahu.
persoalan yang tinggal hanya lubang paip pengeluar sisa.

berganjak aku ke atas rumah bukit kayu.
aku pernah masuk...sunyi yang ada sarang labah-labah.
tapi sekarang rumah bandung mewah bertingkat.

dari sarang wak-wak ke jambatan konkrit.
dari sungai berlekuk ke sistem parit besi.

bosan. aku jerit dah tak menyahut.
aku laung tak melantun.


dihujung ini ada satu tanah yang maha luas.
aku pasti tiada siapa yang sanggup pergi ke hujung
sana. sebab tiada siapa yang menanti.
mungkin ada harimau lapar di balik kelapa sawit.
dan tiada siapa peduli.

kini ia sebuah bandar. penuh jalan lurus.
penuh kedai. penuh usahawan.
penuh idea. penuh persatuan. penuh
bangsawan.

dan aku teruskan hidup di bandar jadian ini...

seperti hari yang lain..


Like this post :



Killjols Blog

Blogger , Guitar Chord Collection , Lyric Collection , Lyric video maker ,

No comments :

Post a Comment