Model Kitaran hidup Pembangunan Perisian (SDLC) | Killjols Model Kitaran hidup Pembangunan Perisian (SDLC) | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Wednesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Model Kitaran hidup Pembangunan Perisian (SDLC)

Model Kitaran hidup Pembangunan Perisian (SDLC)

Big Bang Model.


Telah dinyatakan bahawa berbilion taun yang lalu , alam semesta telah dicptakan didalam letupan besar yang tak terhingga. Setiap benda yang wujud adalah hasil daripada tenaga dan teratur untuk menghasilkan setiap objek di dunia ini.

Model untuk big bang adalah mudah . Ia meletakkan sejumlah besar perkara (Manusia dan duit) bersama-sama, banyak tenaga dikeluarkan dan menghasilkan produk perisian yang sempurna...atau tidak.

Ia melibatkan sedikit perancangan , penjadualan atau proses pembangunan formal. Semua usaha dihabiskan untuk membangunkan perisian dan menulis kod. Ia adalah proses yang digunakan jika kerpeluan produk tidak difahami  dan tarikh pengeluaran akhir benar benar fleksibel. Ia juga penting mempunyai pelanggan yang sangat fleksibel, kerana kita tidak akan tahu apa yang mereka dapat sehingga produk akhir siap.

*very little planning and schedule and formal development process
*All effort spent on developing software and coding.
*It Used if the requirement are not well understanding and releas date is completely flexible.

Kod-dan-baiki(Code and fix)


Sepasukan menggunakan pendekatan ini biasanya bermula dengan gambaran kasar apa yang mereka mahu , hanya lakukan rekabentuk yang ringkas dan kemudiannya terus kedalam kitaran panjang dalam pengekdoan ,  ujian dan memperbaiki bugs.

Pada satu ketika , mereka memutuskan cukup (enough is enough) dan mengeluarkan produk. Terdapat sangat sedikit perancangan dan dokumentasi. Satu pasukan boleh menunjukan hasil dengan serta merta. Anda boleh menemui  model kod-dan-baiki semasa berkerja sebagai penguji perisian.

* start with rough idea and does a simple design and proceeds into a long repeating of coding,testing and fixing bugs.
*stop when they decide enough is enough , and the product will release.

Informal Requirement -->> Repeating Code and Fix until enough --->>> End Products

Waterfall (Air terjun)


Kaedah Air terjun adalah mudah , elegan dan masuk akal.

Satu kaedah dimana mereka akan pergi ke fasa seterusnya setelah fasa terdahulu telah disiapkan.

Pada akhir setiap fasa , pasukan projek itu membuat satu kajian untuk menentukan sama ada mereka sudah bersedia untuk bergerak ke fasa seterusnya. Jika projek itu tidak bersedia untuk maju ke fasa seterusnya, ia kekal pada fas itu sehingga ia bersedia.

Tiga perkara penting tentang kaedah waterfall.

-Ada penekanan besar dalam menentukan produk itu akan jadi . 
Note: Pembangunan dan Pengekodan adalah hanya satu blok.

- Setiap Step adalah berasingan(seperately) dan tiada pertindihan( no overlap)

- Tiada jalan untuk berpatah balik , selepas sahaja anda berada pada satu step anda perlu menghabiskan tugas untuk step itu sebelum ke step seterusnya , anda tidak boleh berpatah.

Fasa dalam Waterfall

1. Idea /Plan
2. Analysis
3. Design
4. Development
5. Test

Model Lingkaran(Spiral Model)

Diperkenalkan oleh Barry Boehm pad atahun 1986 di Persatuan bagi Jentera Pengkomputeran(ACM) .
Model Spiral bermula kecil dan secara beransur ia mengembang sebagai projek yg menjadi lebih baik dan stabil.

6 Step dalam Spiral Model.
  1. Menentukan objektif , alternatif dan kekangan.
  2. Mengenal pasti dan menyelesaikan risiko
  3. menilai alternatif
  4. membangunkan dan menguji parasa semasa
  5. merancang untuk peringkat seterusnya
  6. membuat keputusan mengenai pendekatan untuk peringkat sterusnya
*
  1. Determine objectives, alternatives, and constraints.
  2. Identify and resolve risks. 
  3. Evaluate alternatives. 
  4. Develop and test the current level. 
  5. Plan for the next level. 
  6. Decide on the approach for the next level.  


Agile Development(Tangkas)


Pembangunan Perisian Agile dinamakan Rapid Prototyping , Extreme Programming dan Evolutionary Development 

Matlamat Pembangunan Perisian Agile:

- Individual dan interaksi terhadap proses dan alat(Tools)
- Perisian kerja lebih komprehensif(Lengkap)
- Kerjasama pelanggan ke atas rundingan kontrak.
- Respon untuk berubah mengikut perancangan.

*

-Individuals and interactions over processes and tools.
-Working software over comprehensive documentation.
-Customer collaboration over contract negotiations. 
-Responding to change over following a plan 



Like this post :



Killjols Blog

Blogger , Guitar Chord Collection , Lyric Collection , Lyric video maker ,

No comments :

Post a Comment