Cerita Malaykord 2019 | Killjols Cerita Malaykord 2019 | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Sunday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Cerita Malaykord 2019

Salam,

Setahun berlalu dari tarikh akhir aku menulis di ruangan news blog ini, apa terjadi pada malaykord sepanjang tahun ini? aku sendiri tak dapat nak rungkaikan tapi pelbagai pengajaran aku dapat dari pembikinan Malaykord ni , senyap-senyap umur blog malaykord ini sendiri sudah cecah 10 tahun. 10 tahun dalam ruangan maya ini but not much yang aku rasa dapat feel that 10 years. aku rasa perjalanan Malaykord macam baru bermula. Kenapa aku cakap camtu? sebab this teknologi betul2 berubah dari apa yang aku mulakan dari tahun 2009 dulu. maksud aku perubahan teknologi terlalu laju dan sangat laju sampai sesiapa yang mula walaupun berpuluh tahun awal , tetap rasa macam baru nak struggle fight in this platform. huh!.

Back to cerita Malaykord. Banyak benda aku stop , banyak benda aku pending , dan banyak benda tak menjadi. tu sahaja rumusan untuk malaykord sepanjang setahun ni. Aku tak plan banyak tahun ni cause i know the struggle yang kitorang alami. everybody dalam usahasama malaykord ni dah xde so aku totally sorang yang manage Malaykord sejak tahun lepas. Aku try dokumenkan apa yang boleh , exercise backup and everything cause aku tau one day im the one will leave also dan aku harap Malaykord tak mati macam tu je. everything will be public, sampai satu tahap data chord and artist sume aku nak post online. I try to make everything to be free. and make everything to be free tu macam fikir benda boleh pecah kepala. banyak service actually berbayar and perlu somebody to maintain. tp masih berfikir camner one day if aku lepaskan malaykord tapi malaykord masih berjalan dan dijayakan oleh orang lain yang minat benda ni. Cita-cita aku jadikan benda ni as community rasanya macam mustahil. Hope one day akan ada servis yang dapat buat perkara ini secara percuma tanpa melibatkan wang ringgit lagi. 

Kembali kepada persoalan kenapa banyak perkara tak selancar 2 ke 3 tahun lepas. Yup Malaykord berjaya mendadak dalam 3 ke 4 tahun yang lalu sampai tahun 2017 kita boleh declare Malaykord is the only number one sumber chord lagu-lagu tempatan terbaik di Malaysia based on statistik. and suddenly bagai dipukul ombak, our blog going down on google. and sejak tu aku nampak dah bertapa blog industri ni terlalu sangat bergantung pada google service and everything kalau nak kekal perlu kewangan yang sangat kukuh. Thats why aku alone doing all that documentation and cuba kumpulkan fans sebanyak mungkin melalui social platform , instagram , facebook , twitter dan etc. dengan harapan without google semua masih boleh mencari this blog. and u know what based on our statistik research. Kitorang just berjaya catch 2% sahaja audience dari social media. yang lain memang kerja dari google. maksudnya disini korang suma hanya datang dari google semata. and if google down and meng-downkan kitorang. kitorang mati. thats it.

dan tak semana aku mendapat hasil bukan 1 ke 2 hari but 7 bulan research ni . and start 3 bulan lepas aku mula slow kan progress cause aku rasa itu satu kerja yang tak memberi impak yang besar, ia makan tahun mungkin berpuluh puluh tahun. cause u know kenape? aku buat tanpa pelaburan dan aku lakukan sendirian. hanya berbekalkan ilmu dan pembacaan aku sahaja. 

Jadi apa je aku boleh buat kat sini? nothing much and aku minta maaf kepada semua yang berharap yang malaykord will be expand more and will be big in any platform. Aku rasa Malaykord ni dah sampai tahap matang dan susah nak membesar lagi. aku bukan nak give up but a lot of work to do bila dah sampai tahap ni. Jadi aku teruskan Malaykord sedaya yang boleh asalkan tak mati. Lagu-lagu baru dan request chord masih aku usahakan dont worry. but to be expand lebih besar aku tak janjikan apa-apa. Terima kasih pada En Jamaludin haron, I dont know who you are but i get your donation based on our campaign last year. actually dia sorang je yang buat donation setahun ni. we used your money for renewing our domain. and for other project like database, system , ios platform , maaf kita memang tiada kemampuan setakat ini. Aku juga pernah bukak jobs untuk sesiapa nak bantu aku secara berbayar. And u know what ada dalam 5 orang approach aku . then aku bagi lagu-lagu untuk di carikan chord nya. dan sampai sekarang dorang senyap. ada sorang nak bayaran yang lebih bagi dorang kerja tu terlalu leceh dan banyak lagu-lagu yang tak masuk akal nak dicari. aku cakap tu je aku mampu then dia resigned terus. Sampaikan tahap aku nak bayar untuk cari chord pun orang xde comitment nak buat. Macam mana dengan aku yang dah 10 tahun buat kerja ni for free. Im very sorry to say this.

Begitulah luahan aku, aku disini untuk tahun mendatang juga sedaya upaya meneruskan usaha Malaykord ini. Lagu-lagu terbaru tetap akan ada. dan request chord tetap berjalan. Kerja-kerja yang pending aku masih usaha untuk lunaskan. Insya Allah. Terima Kasih yang masih menggunakan Malaykord. Maaf jika ada harapan korang yang kitorang tak berjaya jayakan. Teruskan bersama kami. Asalammualaikum
Like this post :



Killjols Blog

Blogger , Guitar Chord Collection , Lyric Collection , Lyric video maker ,

No comments :

Post a Comment