Killjols Killjols: info
Get Update Everyday Like Our FB Pages
Showing posts with label info. Show all posts
Showing posts with label info. Show all posts

Friday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

6 makanan terbaik Malaysia

Di bawah tersenarai masakan terkenal yang mudah dicari, dan kebanyakkan makanan ini mampu melupakan tentang perbezaan kaum, dengan setiap kumpulan etnik mengubahsuai masakan mereka mengikut gaya memasak sendiri.

Nasi Lemak; beras yang dimasak dengan santan dan dihidangkan bersama kacang tanah goreng, ikan bilis goreng, timun, telur rebus dan sambal pedas.



Roti Canai; dipanggil roti prata di Singapore, roti yang diilhamkan dari india dilengkapi dengan sos kari. Terdapat di mana-mana sahaja yang mempunyai senarai pelbagai roti yang dihidang oleh melayu dan india di kedai kopi dan gerai.



Nasi Goreng; selalunya, nasi yang digoreng, walaupun tak seperti yang di jual di restoran cina; versi melayu dan india dilengkapi dengan sedikit rempah dan cili, juga dicampurkan dengan sayur campur dan udang, ayam atau telur yang dah dihancurkan.



Char Kuay Teow; masakan goreng hokkien Chinese yang memberikan warna yang gelap hasil campuran kicap dan disertakan sekali telur, daging babi dan udang. tetapi versi orang singapore ternyatalah amat manis. Kuay Teow Goreng melayu juga selalunya rasa biasa ataupun lebih pedas.



Satay; hidangan ayam oleh orang melayu, daging kambing dan daging kebab yang dicucuk dengan batang buluh diperap dan di barbekukan. daging itu disertakan sekali dengan timun, bawang mentah dan ketupat, ia merupakan nasi yang melekit berbentuk segi empat sama distimkan di dalam balutan daun. hidangan itu akan dicicah dengan kuah kacang yang pedas. hidangan satay cina juga selalunya memaparkan daging babi.



Laksa; Mi sup makanan laut yang pedas hasil masakan nonya. laksa singapore dihidangkan dengan perkedel ikan dan toge sangat sedap dan sedikit manis disebabkan terlebih menggunakan santan, manakala asam laksa penang memaparkan ikan parut dan rasa yang masam datang dari asam jawa.


Sumber gambar : Weheartit, tumblr.
SHARE SHARE SHARE

Thursday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

13 buah-buahan tempatan terbaik Malaysia

Pasar menawarkan pelbagai buah-buahan yang menarik, walaupun praktis pertanian moden membawa kepada penurunan dalam kepelbagaiannya. Di bawah menunjukkan antara buah luar biasa yang perlu diberi perhatian.

Pisang; beri perhatian kepada pisang mas yang enak, kecik, lurus, kulit yang nipis, bauan yang harum. Manakala, pisang rastali; besar sedikit, mempunyai tompok yang gelap pada kulit dan kurang manis, berwarna hijau termasuk pelbagai kulit berwarna merah.



Cempedak nampak seperti nangka dalam versi kecil, digoreng, terdapat biji tak seperti kentang dan ia juga boleh dimakan!



Ciku nampak seperti epal, terdapat dalam perbagai warna dari kuning ke coklat-merah jambu bila masak, dengan buah yang lembut.



Durian merupakan antara salah satu buah yang terkenal di Tenggara Asia, bagi kebanyakkan pelancong, durian juga merupakan buah yang menjijikkan disebabkan baunya yang kurang enak. Pada musim (mac sehingga ogos dan november sehingga februari), durian tersebut mempunyai saiz sebesar bola sepak dan mempunyai kulit hijau yang tebal dipenuhi dengan duri yang tajam. Di dalamnya terdapat barisan biji yang besar disaluti dengan isi kuning-keputih putihan yang lembut, yang mempunyai rasa yang dikatakan sama seperti kastard.



Nangka membesar sehingga mencecah panjang sebanyak 40cm dan mempunyai kulit hijau-kekuningan yang kasar, mempunyai biji yang besar dengan rasa yang manis dan mempunyai bau yang kuat, seperti nenas yang dah terlalu masak. Nangka yang belum masak selalunya dijadikan hidangan yang digoreng kacau seperti rebung.



Langsat bersama kakaknya, buah duku, kelihatan kecil, seperti kentang yang bulat dan dibahagikan kepada beberapa isi buah yang kecil dan berperisa pahit bijinya.



Longan tak seperti laici, buah seperti batu ini manis yang berair yang mempunyai buah kelihatan lut didalam kulit coklat yang nipis.



Manggis hanya terdapat pada musim jun hingga ogos dan novermber hingga januari, manggis dibahagikan kepada beberapa buah yang manis, rasa sedikit seperti tart. ingat, kulitnya berwarna ungu yang tebal mempunyai air yang kekal kalau dikenakan kepada pakaian.



Limau bali banyak terdapat di sekitar Ipoh, buah yang berwarna hijau pucat ini lebih kecil dari bola sepak dan benda yang menarik tentang buah ini, ia lebih sedap daripada anggur. Buang kulitnya dengan menggunakan pisau, kemudian pisahkan dan kupas di bahagian yang besar menggunakan tangan.



Rambutan mempunya saiz dan bentuk seperti telur ayam, rambutan mempunyai luaran yang lembut dan berduri seperti rambut. itulah sebabnya diberikan nama rambutan. Untuk mendapat buah yang lut putih yang manis, kopek kulitnya sedikit dengan mengoyaknya menggunakan kuku dan pulas badannya untuk dibuka.



Salak berbentuk seperti air mata, salak mempunyai kulit seperti ular dan mempunyai rasa yang pahit.



Durian Belanda; di dalam kulit hijau lumpur yang beralun terdapat buah yang putih lembut seperti jeli. Margaret Brooke, iaitu isteri kepada Charles yang merupakan raja kedua Sarawak menggambarkan yang ia mempunyai rasa seperti kapas yang dicelup dalam cuka dan gula.



Belimbing,buah berwarna hijau yang pucat berbentuk bintang dikatakan baik untuk tekanan darah tinggi. Semakin kuning buah tersebut, semakin manis rasa buahnya - walaupun ia boleh rasa kurang menarik.


Sumber gambar : Google, Tumblr

SHARE SHARE SHARE

Wednesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Barang wajib anda harus bawa untuk camping



Memandangkan berkhemah dan trekking tidaklah begitu popular dalam kalangan masyarakat malaysia, jadi lebih baik jika anda membawa peralatan sendiri. terutamanya peralatan teras seperti khemah dan beg tidur ataupun membeli versi buatan tempatan yang terdapat di pasaran. Alat tersebut berkemungkinan tidak lawa atau tahan lama, tapi sekurang-kurangnya alat itu tak mahal.



But untuk mendaki amat sukar untuk dicari walaupun sepasang kasut getah dijual dengan hanya RM10 dimana mana sahaja (sampai ukuran saiz 40). Kebanyakan Kebanyakkan pengiring taman negara menggunakan kasut tersebut memandangkan kasut getah itu kering dengan serta-merta dan memberikan cengkaman yang baik terhadap permukaan hutan, tetapi kasut tersebut tidak sesuai untuk trekking yang mengambil masa beberapa hari di kawasan yang sukar. 

Terdapat alat luar yang kecik dan sangat mahal di kedai di Kuala Lumput, Kota Bharu dan lain-lain; anda juga mungkin mampu untuk menyewa sesuatu peralatan yang anda perlukan di sesuatu tapak, terutamanya Taman Negara atau ia telah dibekalkan sebagai sebahagian daripada pakej mendaki.



Barang Keperluan :

1. Beg galas
2. Beg tidur (sleeping bag)
3. Khemah (jika tidur di luar)
4. Kelambu
5. Botol air
6. Tablet penulenan air
7. Alatan mandi dan tisu tandas
8. Lampu suluh
9. Alat menjahit
10. Pisau poket
11. Cermin mata UV
12. Penghalang matahari dan pelembap bibir (sun block and lip balm)
13. Penghalau serangga
14. Kompas
15. Tshirt nipis 
16. Kot kalis air
17. Topi kapas
18. Jaket bulu
19. Sandal (untuk merentas air)
20. Stokin kapas dan stokin bulu
21. First-aid kit

Barang Lain Yang Berguna :

1. Plastik sampah besar yang boleh membawa beban berat
2. Makanan ringan ketika kecemasan
3. Tali boot lebih 
4. Towel kecil
5. Tikar penebat
6. Teropong (binocular)
7. Stokin lintah

Sumber gambar : Google, Tumblr
SHARE SHARE SHARE

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Hidupan liar terkenal di Malaysia

Hidupan Liar

Semenanjung Malaysia, Borneo dan singapura adalah syurga bagi pengadu hidupan liar yang melindungi lebih daripada 600 jenis burung dan 200 spesies mamalia termasuk gajah asia, beruang matahari, harimau, tapir, rusa menyalak, ungka, enggang and ular sawa. 



Kelebihan borneo adalah kera bekantan (proboscis monkey) disebabkan hidungnya yang bulat dan labuh ke bawah. 



Pulau ini juga merupakan salah satu daripada hanya dua habitat semula jadi (dengan sumatra) untuk orang utan. Betul, namanya dalam bahasa melayu untuk lelaki hutan.



Sama juga hidupan laut yang pelbagai, penyelam boleh berenang dengan yu putih, ikan badut dan ikan alu-alu (baracudda) apatah lagi hijau dan penyu karah, yang menyeret diri mereka ke darat ikut musim untuk bertelur pada waktu malam. Kosmopolitan singapore juga mengekalkan hutan hujan utama yang merupakan rumah kepada kera ekor panjang dan ular.



Sumber gambar : Google, Tumblr
SHARE SHARE SHARE

Sunday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Kenali makanan baba nyonya

Diberikan nama dari perkataan yang menggambarkan kaum wanita daripada komuniti Peranakan. Bagi Penang, Melaka dan Singapore dikenali sebagai makanan Nonya. manakala, bagi Louisiana, digelar makanan Creole; hasil daripada perpaduan antara budaya. Merupakan gabungan makanan antara Melayu, Cina dan India dan boleh dikatakan lebih banyak dari melayu daripada cina disebabkan penggunaan rempah - kecuali daging babi yang digunakan.

Popia Nonya merupakan hidangan standard, disamping ia digoreng, popia juga dibaluti dengan sos manis yang diperbuat daripada gula melaka untuk dikukus, kemudian disumbat dengan bangkwang yang digoreng seperti sayur-sayuran yang rangup. 



Makanan klasik lain ialah laksa, mi di dalam kuah yang pedas berperisa dari sebahagian daum kesom - herba yang dirujuk dalam English sebagai laksa leaf. 



Selain itu, makanan Nonya yang terkenal ialah ikan asam, makanan pedas ikan masam yang direbus menggunakan tamarind ( nama asam ). 



Selain itu, tak-otak; ikan yang dilecek dengan santan dan pes cili kemudian dibaluti dengan daun pisang untuk di stim atau di barbeku.


Sumber gambar : Google

SHARE SHARE SHARE

Friday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Pengalaman tinggal di rumah panjang




Tinggal di rumah panjang merupakan sesuatu yang wajib dilakukan oleh kebanyakkan pelancong ketika melancong di Sarawak, menawarkan peluang untuk merasa kehidupan masyarakat di sana, buat sedikit aktiviti trek dan cuba aktiviti seperti menenun dan menggunakan alat sumpit. 



Boleh dikatakan, pelancong boleh sahaja secara mengejut datang ke rumah panjang dan meminta izin untuk berjumpa dengan tuai rumah (ketua) dan diberikan tempat untuk menginap dengan hanya perlu membayar makanan yang dihidangkan dan menawar cenderahati sebagai tambahan tanda penghargaan untuk hospitaliti masyarakat. Manakala terdapat beberapa pelancong yang masih cuba untuk dapatkan perkhidmatan seperti itu contohnya di rumah panjang sepanjang sungai rejang. Hari ini, kebanyakkan rumah panjang selalunya telah diatur melalui operator atau agen pelancongan. 



Pakej paling mahal mampu menawarkan pelancong bahagian mereka sendiri di rumah panjang tersebut, dilengkapi dengan katil yang sesuai, fasiliti mencuci yang moden; hidangan yang disediakan akan diasingkan dengan makanan masyarakat lain. Selalunya, trip yang lebih asas akan menyediakan tikar untuk anda tidur dan bukannya katil, sama ada di bilik yang luas ataupun di beranda, dan fasiliti mencuci utama terletak di sungai yang berdekatan. Untuk makan, akan dibahagikan kepada kumpulan kecil, setiap kumpulan tersebut akan makan dengan keluarga yang berbeza.

Pelancongan anda akan jadi lebih menarik jika melawat rumah panjang ketika mereka menyambut perayaan iaitu Gawai Dayak di awal Bulan Jun dan dapat menyaksikan perayaan tradisional mereka, tetapi jangan mengharapkan untuk mendapat tidur yang secukupnya, ini disebabkan keseronokkan yang diperoleh dari penggunaan tuak (wain beras) yang banyak akan berlanjutan sehingga malam dan tempat itu akan sesak yang menyebabkan orang ramai tidur dalam keadaan stail sardin di kawasan umum.





Sumber gambar : Google



SHARE SHARE SHARE

Thursday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Apa itu kereta sapu?

Terutamanya di Sabah dan Sarawak - walaupun di Semenanjung Malaysia, kereta peribadi, van dan kereta pacuan empat roda di atas jalan yang lasak di kenali sebagai kereta sapu (kadang-kadang juga digelar sebagai teksi). Ia beroperasi seperti bas atau teksi melalui sesuatu laluan, selalunya dari stesen bas utama. Kenderaan ini lebih sesuai untuk menggantikan bas ke Thailand dari penang, sebagai contoh, ia amatlah berguna bagi melintasi dari Miri di Sarawak ke Bandar Brunei Seri Begawan

Di sesuatu tempat yang lain,  jika bas tidak dapat disediakan untuk ke laluan yang anda mahukan, boleh rujuk dari tempat penginapan atau pejabat pelancongan tempatan jika mereka tahu sebarang servis kereta sapu.





Sumber gambar : Google
SHARE SHARE SHARE

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Jadual Perlawanan Bola Sepak Malaysia Sukan Sea 2015

Sea Games 2015

Jadual Perlawanan Malaysia:

30 Mei 2015 :  Malaysia VS Timor Leste, 8.30pm

2 Jun 2015: Vietnam Vs Malaysia, 8.30pm

4 Jun 2015: Malaysia VS Thailand, 4.00pm 

8 Jun 2015: Brunei VS Malaysia, 8.30pm

11 Jun 2015: Laos VS Malaysia, 8.30pm

Sumber: HarimauMalaya


Key: Malaysia Lawan Thailand Sukan Sea 2015, Vietnam Lawan Malaysia Sukan Sea 2015 , Brunai Lawan Malaysia Sukan Sea 2015, Laos Lawan Malaysia Sukan Sea 2015,
SHARE SHARE SHARE

Sunday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Soalan Interview Untuk Seorang Programmer.

 

Panel: Ada 50 batu bata didalam kapal terbang jika satu dicampak keluar . berapa batu bata yang tinggal?

Pelajar: Mudah, 49

Panel: Apa 3 langkah untuk memasukkan Gajah kedalam Peti Sejuk?

Pelajar: Buka Peti Sejuk. Masukkan Gajah Dan Tutup Peti Sejuk.

Panel: Apa pula 4 Langkah untuk memasukkan Kancil Kedalam Peti sejuk?

Pelajar: Buka Peti Sejuk. Keluarkan Gajah . Masukkan Kancil. Tutup peti sejuk.


Panel: Seekor singa membuat majlis hari jadi , semua binatang hadir . kecuali seekor binatang. apakah binatang itu?

Pelajar: Kancil , sebab masih ada dalam peti sejuk.

Panel: Bagaimana seorang nenek melintas sebuah paya yang dipenuhi buaya?

Pelajar: Nenek itu hanya melintas , kerana buaya berada di majlis hari jadi singa.

Panel: Soalan terakhir , akhirnya nenek itu tetap juga mati . kenapa?

Pelajar: errr. saya rasa dia mati lemas.

Panel: Salah . dia mati dihempap batu-bata yang jatuh dari kapal terbang. kamu boleh pergi sekarang.

Pelajar itu gagal mendapat pekerjaan sebagai seorang programmer.

sekian.
SHARE SHARE SHARE

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

200 Koleksi Teka Teki

. “Kenapa lelaki perlu beristeri tiga… .”
Jawapannya kerana :
kerana kalau kawin satu isONE
kalau kawin dua isTWO
kalau kawin tiga barulah isTERI… ..

Soalan: binatang apa yang ada kaki tetapi malas berjalan?
Jawapan : katak…ada kaki tapi melompat…

Soalan: Ikan apakah yg tidak mempunyai kepala,ekor,sisik,ingsang,dan sebagainya???
Jawapan : Bebola ikan

Soalan: macam mana nak lembut kan lembu???
Jawapan : hujung perkataan lembut tu tambahlah huruf T jadilah lembut..hehe..

Soalan: antara negara china dan bulan,mane yg lebih jauh?
Jawapan : negara chinalah jauh,sbb bulan kite tengok langik je dah nampak bulan,kau nak tengok china pegi tempah tiket kapal terbang…….haa……

Soalan: Ali bin Abu, kambing bin???
Jawapan : Binatang lar…

Soalan: banyak2 cecair,cecair ape yang bile dipanaskan dia beku???
Jawapan : telur la!!!!wakakaka

Soalan: bila kita tidur dia bangun bila kita bangun dia tidur
Jawapan : tapak kaki

Soalan: dalam banyak banyak singa.singa apa tidak makan orang
Jawapan : singapura

Soalan: dlm nenas ada ape??
Jawapan : spongebob!!

Soalan: kalau gajah lalu titi,titi tu patah.lepas tu kambing pulak yang lalu.apa pulak yang patah
Jawapan : patah balik la

Soalan: dalam banyak2 kotak,kotak apa x leh angkat…
Jawapan : kotak penalti

Soalan: benda apa yg slalu kita makan akn habis,klu kita xmkn pn akn habis??
Jawapan : ais

Soalan: dalam banyak2 rumput,rumput apa lembu n kambing xmakan??
Jawapan : mesin rumput

Soalan: dalam banyak 2 syarikat,syarikat ape paling besar?
Jawapan: amerika syarikat

Soalan: kenapa nobita dan doraemon takut datang ke malaysia?
Jawapan: sebab ada Giant..

Soalan: Buaya naik bas… Manusia naik apa..?????
Jawapan : naik hairan la…ark ark ark

Soalan: ape bnde luar askar,dlm bombe
Jawapan : buah tembikai

Soalan: dalam banyak -banyak kuih,kuih ape takleh makan kat tengahnya?
Jawapan: kuih tak menjadi..

Soalan: negara apa yang banjir baru hujan
Jawapan : bahrain

Soalan: kapal terbang masuk gua keluar kat mane??????
Jawapan : keluar kat suratkhabar la.

Soalan: ada tangan, ada kaki, ada leher, ada badan, tapi x ada kepala.. apa dia?
Jawapan : baju

Soalan: klau kambing jdi ayam,lembu jdi ayam,cicak jdi ayam,ayam jadi ape????
Jawapan : jdi banyak ar………..

Soalan: kalau gajah terjun katil tapi tak pecah pun,tapi ade satu yg pecah,ape yang pecah….heheheheh
Jawapan : pecah rekod ar.huhuhuh

Soalan: kalau kapal terbang tenggelam,apa yg timbul?
Jawapan: timbul masalah..

Soalan: Kereta ape yang pakai topi?
Jawapan : Teksi

Soalan: macam mane kalau kite nak berhentikan air terjun???
Jawapan : ambil gambar…berhentilah die

Soalan: bila kita jalan,dia jalan.bila kita berhenti,dia tetap jalan.tetapi,bila dia yang berhenti,kita akan mati.
Jawapan : jantung/degupan jantung

Soalan: dlm bnyk2 kenderaan,kenderaan apa yg ada seorang penumpang,rmai pmandu?
Jawapan : org yg bwk kranda

Soalan: pekerjaan ape yg org suke??
Jawapan : pembuat roti canai sebab lepas buat roti canai mesti dia tepuk tangan

Soalan :binatang ape ade dua huruf?
Jawapan: U dan G [Udang]

Soalan: dalam byk-byk semut….semut apa kluar peluh from: diana, k.trg
Jawapan : semut pergi joging

Soalan: binatang apa sama macam unta…????
Jawapan : anak unta lar….kuakaka…!!!

Soalan:apakah benda yg kita nampak tapi apabila kita pegang tak dapat,tapi dia tak lari pun?
Jawapan: air..

Soalan: ade seorang penjual ais-krim sedang menjual ais-krim kat taman,pastu polis tahan dia,kenapakah polis tahan dia?
Jawapan: sebab polis nak beli ais -krim

Soalan: burung ape bela atuk dia?
Jawapan: burung belatuk [bela atuk]

Soalan: ada 3 org kwn mandi kat kolam… 2 orang kepala nye basah.. knape yg sorang nie x basah???
Jawapan : kerana botak

Soalan: banyak banyak bunga . bunga apakah di siram ia mati.
Jawapan : bunga api ..

Soalan: kerbau ape yg panas?
Jawapan: kerbakaran

Soalan: ada tiga adik beradik main kejar kejar.apa bendanya tu??????
Jawapan : kipas la.

Soalan: kenapa ikan tggl kat laut bkn darat?
Jawapan : sebb ikan tak tau jln cuma tau berenang je

Soalan: sungai ape paling berat??????
Jawapan : sungai besi…..

Soalan: aiman berada di tingkat 156 menara klcc.dy terjun dari tingkat tersebut tanpa menggunakan payung terjun tapi dy x mati…hebat x? cune teka cmne dy buat…..
Jawapan : sebab aiman seekor burung

Soalan: banyk2 bangunan,bangunan ape paling tinggi??????? from adi sabak
Jawapan : masjid la…………sebab khubah die cecah bulan dan bintang…..hahahaha

Soalan: banyak2 kasut…kasut apa yang orang carik?? kasut kulit ker…kasut sekolah ker…kasut tap seng???
Jawapan : kasut yang hilang laa..

Soalan: banyak2 kenderaan,kenderaan ape yang pandai?
Jawapan : bas sekolah sebab dia pergi sekolah

Soalan: knp org ske b’ckp???
Jawapan : sbb die ade mlut..

Soalan: byk2 mi, mi apa yang takleh makan?
Jawapan: misai..

Soalan: banyak 2 jantung, jantung apakah bila dicabut x mati
Jawapan : jantung pisang

Soalan: daun ape yang xde bunga?????
Jawapan : daun terup

Soalan: bnyk2 haiwan,haiwan ape yg bleh b’jln dan b’diri tp xleh dduk???ape die??
Jawapan : burung penguin

Soalan: kereta ape tayar nyee kat atass,,?jawab jgn x jwb..
Jawapan : kereta kabel

Soalan: Dlm bnyk-bnyk jin…jin ape yg bleh menyanyi dan suka menyanyi?
Jawapan : jinbara..

Soalan: ikan apa yang bodoh??
Jawapan : ikan kembong sebab dah tahu dia kembong duduk lagi dalam air

Soalan: Suatu hari, seorang pemburu masuk ke hutan untuk memburu. Dia ternampak 10 ekor burung sedang berehat di atas dahan dan dengan panats dia pun menembak burung-burung itu..soalannya..kenapa hidung orang utan yang berdarah??
Jawapan : kerana kebetulan semasa pemburu menembak burung-burung, urang utan itu sedang mengorek hidung.Apabila terdengar bunyi tembakan,orang utan itu terkejut dan tercucuk hidungnya lalu berdarah…..

Soalan:apa yg org selalu mintak apabila hari raya?
Jawapan:mintak maaf la,bukan duit bengon..

Soalan: Banyak2 orang, orang apa mandi rambut tak basah tapi badan basah????
Jawapan : Orang Botak.

Soalan: dalam banyak2 pokok, pokok apa yang berani
Jawapan : pokok pisang(sebab jantung dia kat luar)

Soalan: apakah yang boleh tengok ngan cermin tak boleh tengok ngan mata
Jawapan : telinga

Soalan:bilik apa nampak kita?
Jawapan:bilik ICU..

Soalan: Singa ape yang suka sangat mandi..??
Jawapan : Singa Laut

Soalan: motor apew x der tayar
Jawapan : motor bot

Soalan:motor dan kerete,yg mana tua?
Jawapan:motor sebab ade tongkak..

Soalan: dlm byk2 hantu..hantu aper pndai bersilat??
Jawapan : hang tuah

Soalan: binatang apa yang orang cari dapat duit?
Jawapan: lintah

Soalan: Banyak2 minyak,minyak ape yg boleh jalan?
Jawapan : Minyak cap kaki

Soalan: dia ada banyak kaki bukan binatang, dia lalu ikut landasan bkn keretapi.apakah bendanya?
Jawapan : zip

Soalan: nenek sape bleh terbang????
Jawapan : nenek burung

Soalan: gigi ape yang selalu org guna
Jawapan : gigi biru ( bluetooth)

Soalan: Byk2 nasik, nasik aper yg bole bergerak?
Jawapan : Nasik pataya – 4 tayar… hahahaha!!!

Soalan: binatang aper yg bahagiakan kuargenyer…
Jawapan : singa menawan kuarge bahagia…

Soalan: kenapa kayu balak perlu ditebang???
Jawapan : mestilah tebang,takkan cabut kot….

Soalan: banyak2 binatang, binatang ape jual kueh?
Jawapan : itik la.. sbb, ia kn berbunyi kuek4..

Soalan: banyak2 binatang, binatang ape jual beg?
Jawapan : kambing la..sbb,ia kan berbunyi mbek..

Soalan: kenapa batu tenggelam dalam air……..?
Jawapan : sebab dia xpandai berenang..

Soalan: dlam byk2 motor…motor ape xde enjin???
Jawapan : MOTOROLA…

Soalan: Dalam banyak2 haiwan.. Haiwan apakah yang paling kedekut..
Jawapan : Kuda lah…sebab bila lari bunyi kedekut2

Soalan: ade dua org pemburu die ternampak 10 ekor harimau tapi kenaper die x takut.kenape ye?
Jawapan : sebab die nampak ekor harimau je…

Soalan: dlm bnyak2 bunga,bunga ape warna hitam?
Jawapan : bunga tayar

Soalan: binatang apakah yang paling kurang ajar@biadap?????huhu
Jawapan : kutu sebab duduk atas kepala…hahaha

Soalan: antara telur dgn biawak mana satu yg boleh makan?
Jawapan : BIAWAK sbb ia ada mlut

Soalan: Banyak banyak mata,mata apakah yang paling besar?
Jawapan : Matahari lah hahaha

Soalan: ikan apa sakit perut
Jawapan : ikan kembung

Soalan: Bas ape yang boleh dikayuh
Jawapan : Basikal

Soalan: banyak-banyak air air ape yang berani?
Jawapan : air terjun

Soalan: dalam banyak2 mee, mee ape yg terkenal………
Jawapan : mila af5 la..

Soalan: ada 3 mata… 1 kaki.. apa dia..
Jawapan : lampu isyarat

Soalan: bnyk2 kreta,kreta apa ada lima tayar
Jawapan : semua kreta ada 4 tayar campur 1 tayar sper jadi 5

Soalan: Burung apakah hidup di langit, darat dan air.
Jawapan : Burung Raja Udang sebab burung di langit, raja di darat dan udang di air.

Soalan: Ade sorang budak, dia tengah berus gigi, sambil dia berus gigi dia bersiul. Macam mana dia boleh buat dua-dua tu dalam satu masa?
Jawapan : sebab dia berus gigi palsu.

Soalan: nombor ape paling kuat?
Jawapan : no 3, sebab kalu lumbe lari diorg akan cakap “satu.. due.. TIGA!!!..

Soalan: apebile manusia berpegang pada janji, kau berpegang pada ape???
Jawapan : kau {cow}kan lembu.peganglah pada tali supaya tak terlepas kah kah kah

Soalan: bas ape tak boleh bergerak?
Jawapan : bas stop……he..he..he..

Soalan: kalau kite buang kat laut,ianya hancur, kalau kite buang kat lantai,ianya tak hancur???
Jawapan : tisu

Soalan: kenapa superman pakai baju ketat???
Jawapan : sebab baju dia ada huruf S (saiz S la,kiranya)

Soalan: Pada suatu hati,ibu monyet membawa 2 orang anaknya berjalan-jalan sambil melintas jalan,bila sampai di seberang,ibu monyet itu menyatakan”selamat kita 5 beranak”.Kenapakan ibu monyet meyatakan demekian sedangkan mereka hanya 3 beranak sahaja?
Jawapan : sebab monyet mane pandai mengira

Soalan: dalam laut ada berapa jenis ikan?
Jawapan : 2 lah sbb seekor jantan seekor betina

Soalan: ada seekor burung terbang kat awan.kapal terbang lalu kat atas burung itu ,kenapa dia jatuh mati?
Jawapan : burung itu tutup telinga sebab kuat sangat bunyi kapal terbang,lepas tu dia jatuh la sebab ye dok kibas sayap ye..

Soalan: dalam banyak-2 haiwan haiwan ape yg beranak dan bertelur?
Jawapan : siput babi la…sbb siput bertelur babi beranak hahahaha

Soalan: kenapa orang berkaki dua?
Jawapan : kalau satu dia jadi orang OKU

Soalan: dalam bnyk2 lembu.. lembu ape dia nmpak kite.. tp kite xnmpak dia??
Jawapan : lembu yang menusuk…

Soalan: banyak2 kereta…kereta itu panjang tapi tak de kat jalan raya…????
Jawapan : kereta api

Soalan: sbb apa org jepun tkut kat org amerika,org amerika pulak tkut kat jepun??
Jawapan : sbb org jepun ada ultraman,org amerika pulak ada superman…

Soalan: dlm byk2 kereta, kereta apa yg x dipanggil kerata..
Jawapan : teksi

Soalan: ade seorang pemburu,die nampak 10 ekor burung. tembak tiga ekor burung.tinggal berapa?
Jawapan : tinggal 10 sebab die tembak ekor burung jer bukan burung

Soalan: banyak2 burung,burung ape tak bela anak tapi bela atuk?
Jawapan : burung belatuk

Soalan: haiwan apakah yg xske perempuan??
Jawapan : burung helang la ,sebab dalam bahasa inggeris,burung helang maksud dia eagle…eagle tu sama bunyi macam (ee..girl)

Soalan: Apa benda ikan di dalam ayam di luar
Jawapan : Ikan sardin cap ayam ler…

Soalan: apakah benda wangi,kotor/busuk,sedap?
Jawapan : bunga tahik ayam (bunga tu wangi,tahik tu kotor/busuk,ayam tu sedap).

Soalan: dalam banyak2 haiwan haiwan ape yang pondan ?
Jawapan : singa sebab dia pakai tudung

Soalan: dalam banyak2 haiwan haiwan ape yang pakai tudung ?
Jawapan : singa sebab dia pakai tudung

Soalan: dalam banyak2 haiwan haiwan ape yang pandai mengaji ?
Jawapan : singa sebab,apabila dia mengaum,ia akan jadi ‘Auuzubillah hi minassyaitanirrajim’

Soalan: banyak-banyak pemadam,pemadam apa yang pandai?
Jawapan : pemadam sekolah

Soalan: burger apa yang gembira?
Jawapan : bergembira

Soalan: knp dr bedah ttup mulut ngn hidung sewktu pmbdahan djlankan??
Jawapan : klu ttup mata cmne nk nmpak..sbb tu ttupp mlut ngn hidung je..

Soalan: Nape kite pegi sekolah????
Jawapan : Sbb sekolah tak leh pegi kat kite..

Soalan: binatang aper yg kepale dia besar badan dia kecik…
Jawapan : semut pakai helmet/topi…hahaha.

Soalan: moto apa paking dlam poket/kocek?
Jawapan : motorola

Soalan: benda apa yang makan sekali,kenyang bertahun-tahun?
Jawapan : bantal ,sebab isi dia,kalau letak sekali dah boleh guna sampai bertahun-tahun..

Soalan: scorpion itu colour ape???
Jawapan : kala jengking

Soalan: ada 5 ekor cicak di atas siling sedang bermain kejar-kejar, sekor jatuh kat bawah,tinggal lagi 4, tiba-tiba semua skali cicak jatuh, kenapa ekk?
Jawapan : cicak-cicak tu jatuh sbb diaorg tepuk tgn, konon2 nak gelakkan cicak yang jatuh mula2 td

Soalan: kenape orang cine mata dia sepet??????
Jawapan : sebab mate die sakit sebab asyik kena asap…hahaha…

Soalan: banyak-banyak buah buah apa ke yang kita takut makan?
Jawapan : buayalah….

Soalan:kacang apa yang apabila kita potong,dia tetap jadi panjang?
Jawapan: kacang panjang..

Soalan: kalau bas benti ape yg turun dlu??
Jawapan : turun meter la…

Soalan: kopi ape tak boleh sepak,terajang,tumbuk,bakar,buang,makan,minum dan lain lain?
Jawapan : kopikirla sendiri….(:

Soalan : saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki…siapakah saya?
Jawapan: penipu..

Soalan : kalau rumah cantik,orang putih panggil beautiful house,kalau rumah terbakar,orang putih panggil apa?
Jawapan: panggil bomba la bengon..

Soalan : pada suatu hari,seekor burung merpati terbang ke gunung everest,lepas tu dia nampak apa?
Jawapan :cis,nampok ngak nipu!!..

Soalan : nak mencari sikit pun susah, tapi bile dapat buang, ape bendanya?
Jawapan: tahi hidung

Soalan :antara kain yang orang jemur dengan telefon,apakah yang sama?
Jawapan : bila dah ‘kringg’ boleh angkat..

Soalan :antara perempuan dengan angkasawan,apakah yang berbeza?
Jawapan erempuan datang bulan,angkasawan pergi bulan..

Soalan: monyet apa tak makan pisang?
Jawapan : monyet yang berpuasa..

Soalan: lembu apa tak makan rumput?
Jawapan: lembu tak ada selera..

Soalan: banyak2 kentut,kentut ape yang tak berbau?
Jawapan : kentut lori.

Soalan: antara ekor tikus dengan ekor lembu,yang manakah lebih panjang?
Jawapan : ekor tikus sebab cecah tanah/lantai..

Soalan: apakah benda dia pergi terbang,balik berenang?
Jawapan : mata kail la..

Soalan: dlm banyak2 mata,mata apa yang paling besar?
Jawapan : matahari..

Soalan: dalam banyak-banyak ikan..ikan apa yg ada bulu ketiak?
Jawapan : tauke ikan

Soalan: apakah benda yang kalau dia jatuh,kita tengok kat atas?
Jawapan : atap bocor..

Soalan: apakah yang kalau kita potong ,kita akan potong keatas?
Jawapan : seluar..

Soalan: dlm banyak2 negara,negara apa yang paling kaya di dunia?
Jawapan : malaysia la sebab,ada pesawat MAS,pasir MAS,ayam MAS,dan lain -lain..

Soalan: dlm bnyk2 kete,kete ape xde enjin?
Jawapan : kete sorong…

Soalan: dalam banyak2 bola,bola apa yang orang sayang?
Jawapan : bola ragbi sebab orang slalu peluk dia semasa main ragbi..

Soalan: bola ape yg bleh brenang?
Jawapan : bebola ikan..

Soalan: dlm bnyk2 kreta,kreta ape yg panas?
Jawapan : kereta api..

Soalan: dalam bayak-banyak api…api ape yang x panas..
Jawapan : bil api..

Soalan: lubang apa yang sedap?
Jawapan : LUBANGun pagi-pagi,ambik selimut,tarik,tidur semula..

Soalan: Harimau ape lahir kat hospital?
Jawapan : tiger wood

Soalan: ali berjalan jalan di tepi pantai..dia terjumpa duit RM 1 juta dan seekor ikan..tetapi,ali tidak mengambil RM 1 juta,tetapi, ali mengambil ikan,kenapa ali mengambil ikan?
Jawapan : sebab ali seekor kucing..

Soalan: dalam banyak2 makanan,makan apa yang bijak?
Jawapan : tauhu la sebab dia tahu..

Soalan: banyak-banyak huurf,huruf apa boleh kawin???
Jawapan : i & u..

Soalan: Ada seorang buta berjalan kaki. Semasa dia berjalan, ada satu lubang depan dia tapi dia boleh elak. Kenape dia boleh elak?
Jawapan : Sebab dia buta sebelah mata jer..

Soalan: Dalam banyak-banyak mas, mas apa yang orang tak nak?
Jawapan : ‘Mas’alah

Soalan: langit dan bumi….. ape di tgh2???
Jawapan : DAN laaaa….

Soalan: pada suatu hari,kapal layar pergi ke china untuk menyaksikan sukan OLIMPIK BEIJING 2008,lepas tu kapal tuh duduk kat tengah laut,lepas tu asap kapal layar pergi kat mane?
Jawapan : kapal layar mana ada asap ,bengon….

Soalan: mangkuk apa yang kalau kita tuang seluruh air kat seluruh dunia ni pun,dia tak penuh?
Jawapan : mangkuk jamban..

Soalan: jam apa yang busuk?
Jawapan : jamban…

Soalan: jam apa kita boleh lalu atasnya?
Jawapan : jambatan..

Soalan: ade sebuah basikal,ade tayar, lepas tayar tempat duduk, lepas tempat duduk ade besi , lepas besi , ade handle ,lepas handle ape?
Jawapan:lepas handle jatuh la ,bengon…

Soalan: byk2 haiwan, haiwan ape paling pemalas?
Jawapan : singa- sebab tak pernah cukur janggut

Soalan: antara seluar panjang dengan kacang panjang,apakah yang tak sama?
Jawapan : seluar panjang,kalau kita potong,dia menjadi seluar pendek,kalau kacang panjang kita potong,dia tetap jadi kacang panjang..

Soalan: dlm banyak2 bunga,bunga apa kalau kita xsiram, dia x layu dan tak mampus?
Jawapan : bunga kertas..

Soalan: dalam bnyk2 binatang,binatang ape yang halal dan haram?
Jawapan : siput babi (siput halal,babi haram)

Soalan: apakah benda,kalau turun lambat,naik laju?
Jawapan : hingus..

Soalan: dlm banyak2 hari,hari apa yang orang takut?
Jawapan : HARImau..

Soalan: dlm byk2 bas,bas apa yang ade 2 tayar jer?
Jawapan : BASikal..

Soalan: buah apa yang,kalau kita nak makan,kita kena langkahnya dulu?
Jawapan : buah dam la ,bengon….

Soalan: apakah ,dia boleh naik,tapi tak boleh turun?
Jawapan : naik haji..

Soalan: benda apa kalau kita ikat,baru boleh jalan?
Jawapan : kasut..

Soalan: dlm banyak2 superhero,superhero ape yang bodoh?
Jawapan : superman la,sebab dia pakai seluar dalam kat luar..

Soalan: alien apa yang ada 5 kaki,7 muka & 8 tangan?
Jawapan : alien yang ada 5 kaki,7 muka & 8 tangan la…

Soalan: dalam banyak2 doktor,doktor ape lahir dalam air dan tinggal dalam air semasa dia kecik?
Jawapan : nyamuk la,sebab mase kecik dia dudok dalam air,semasa besar dia pergi cucuk orang..

Soalan: dalam banyak2 semut,semut ape yang kalau kita katok kepala dia,dia tak mati?
Jawapan : semut pakai topi keledar..

Soalan: sang kancil sedang berjalan didalam hutan pastu dia nampak ada 2ekor harimau, tapi kenapa sang kancil xlari?
Jawapan : sebab dia nampak ekor harimau jer..

Soalan: tukang apa yang kalau kita panggil dia,dia tengok kat atas?
Jawapan : tukang gali kubur..

Soalan: binatang apa yang telurnya saja yang boleh makan,tuannya tak boleh makan?
Jawapan : penyu la,bengon…

Soalan: antara bulan bintang,yang mana satu ayah?
Jawapan : tang la,sebab bulan bin tang..

Soalan: sekolah apa yang x ada murid dan guru?..
Jawapan : sekolah haiwan..

Soalan: dalam banyak2 bunga,bunga apa warna hitam?
Jawapan : bunga tayar..

Soalan: dalam banyak2 buah,buah apa yang boleh menyanyi?
Jawapan : buah delima (the lima -gangstarz 1 tv3-)

Soalan: dalam banyak2 pokok,pokok apa yang paling tinggi di dunia?
Jawapan : pokok di atas gunung..

Soalan: nasi apa yang tak boleh makan?
Jawapan : nasi ayam ,sebab nasi tu nasi hok ayam,bukan hok kita,bengon…

Soalan: macam mane nak tangkap empat ekor burung sekaligus?
Jawapan : tangkap la gambar burung tuh…

Soalan: banyak-banyak huruf jawi,huruf jawi ape yang terbang???????
Jawapan : huruf wau la..

Soalan: ada sungai tak ada air, ada rumah tak ada orang, ada pokok tak ada buah, apakah ia??
Jawapan : peta

Soalan : dlm byk2 burger,burger apa yg kalau kita makan, kita akan jatuh???
Jawapan : bergegar………..

Soalan : negara apa yang hanya utk 2 perempuan?
Jawapan : portugal (for two girl)..

Soalan : kambing reka robot, lembu reka kereta,aku reka apa?
Jawapan : cis,reka cerita…

Soalan : lembu reka robot, kambing reka kereta, aku reka apa?
Jawapan : reka cerita..

Soalan : kenapa paklah (pm) selalu keluar malam malam?
Jawapan : sebab dia pm (perdana menteri atau malam) bukan am..

Soalan : mancis apa boleh main bola?
Jawapan : manchester united…

Soalan : dlm banyak2 kucing, kucing apa ada 9 kaki?
Jawapan : kucing duduk kat kaki lima..

Soalan : ular apa yg panjang?
Jawapan : U lar (kamu la)…

Soalan: Dalam banyak2 binatang, binatang ape x leh tgk matahari?
Jawapan : katak bawah tempurung

Soalan: dlm banyak-banyak pen, pen apa yg boleh dimakan???
Jawapan : PENadol la bodo, bukan pende..

Soalan: dalam bnyk2 tetamu,tetamu manakah org x akan jmput ke majlis?
Jawapan : tetamu yg x diundang

Soalan: dia bulat,berwarna,gemuk tapi kalau kentut jadi kurus. nape???
Jawapan : belon la bongok…

Soalan: buah ape yang orang sayang tp tak leh makan???
Jawapan : buah hati…

Soalan: dlm byk2 air mata, air mata apa yang rasa manis?
Jawapan : air mata kucing la lembu wei…

Soalan: Macam mana kita boleh buat supaya kura-kura boleh melompat dan panjat pokok .
Jawapan : Tukarkan huruf u dalam kura-kura kepada huruf e , jadi kera-kera lah ..

Soalan: aku buka baju , aku sapu badan degan bedak , aku terjun ke dlm tasik ..siapakah aku???
Jawapan : goreng pisang..

Soalan: banyak2 batu, batu ape kalau org tengok rasa sedih?
Jawapan : Batu nisan

Soalan: dalam banyak-banyak mee, mee apa yang ramai.
Jawapan : meeting

Soalan: dalam byk2 haiwan… haiwan apekah yg kaye???
Jawapan : singa la…sbb singa ade bank sndiri…iaitu maybank..hahhaha, bukan beruang la, kuba…

Soalan: apa benda yg kalau kita pegang bawahnya,kita menjerit,tapi kalau kita pegang atasnya tak jadi apa2?
Jawapan : streka lah cicok kering weh..

Soalan: macam mane kite nak tau kubur lelaki ngan kubur pompuan??…
Jawapan : tengok batu nisan laaaaaaa….hua3

Soalan: dlm byk2 motor .motor apa bleh masuk poket ?
Jawapan : motorola ……..hehehe

Soalan: di antara anggota badan kita, mana satu buleh menyanyi??? jawab, jgn x jwb..
Jawapan : jeng jeng jeng…jawapannya, mata sebab dia matta band, oo, kamu sangat bodo, sebab dok jawab…bukan mulut, mane ade mulut band , bodo…..

Soalan: Tengah malam ada apa?
Jawapan : ada hantu la tozo…

Soalan: Banyak-banyak huruf, huruf apa paling jauh?
Jawapan : Huruf jawi – nun

Soalan: atas nun ade nape???
Jawapan : ade titik la toyol…nun tu huruf jawi…

Soalan: dlm byk2 kera, kera ape buleh kije???
Jawapan : kerani…

Soalan: APA DIA… KALAU HITAM IANYA BERSIH,KALAU PUTIH IANYA KOTOR…
Jawapan : PAPAN HITAM…

Soalan: bomb apa yg keluar air
Jawapan : bomba

Soalan: pada suatu hari, ali nok gi kedai jap peng..lepas tu, dia naik mutor,nape hok gerok???
Jawapan : semua dok gerok, sebab ali naik mutor jer, bukan bowok,tolol,bahalol,buffalo…

Soalan: dlm banyak-banyak kereta,kereta apa belum mandi wajib?..
Jawapan : kereta BMW..B-belum,M-mandi,W-wajib…hahaha..tongok…

Soalan: dlm banyak-banyak lori,lori apa yg buleh wak putih kulit???
Jawapan : lorea paris…hahaha..ade kan kat eklan…

Soalan: pada suatu hari, ali nok gi kedai kumariwasukongilolubodokuhaerwr….lepas tu, dia balik mule,bakpe???
Jawapan : sebab kedai tutop…haaaaahaaaaa….

Soalan: DALAM BANYAK-BANYAK BINATANG,BINATANG APE YANG SUKE BUAT JAHAT??
Jawapan : kambing dan lembu sebab suke meragut

Soalan: DALAM BANYAK-BANYAK buah,buah ape yg terkenal???
Jawapan : buoh keme yusof taiyyyyyyyyyyoobbbbbbbb….hahahaha……

Soalan: kalau orang jadi lembu,lembu jadi ape???
Jawapan : jadi heran la, bukan banyok ,katok….

Soalan: ali jalan kat tepi pantai..bile die tengok kat blakang die tgok tapak kaki die xade…bakpe??
Jawapan : sebab die ngundur…hahaha bodo….

Soalan: mana yg sakit?antara kelapa dengan durian,jika jatuh ke kepala kita…?
Jawapan : kepala ar sakit bodo…..

Soalan: dlm banyak2 buku, buku apa yang orang tak panggil buku……….
Jawapan : kamus la bongok………..

Soalan: kapal terbang terbang,ade burung berak atas kapal terbang tu,kapal terbang tu terbelah dua,nampak ape???
Jawapan : Nampok ngak nipu….bodo…

Soalan: kalau you tolak me…apa yang terjadi????
Jawapan : mie tumpah

SHARE SHARE SHARE

Sunday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

15 FAKTA TENTANG SENYUM Yang anda Jarang Dengar

15 FAKTA TENTANG SENYUM DARI SUDUT KESIHATAN

1.     Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Janganlah kamu meremehkan kebaikan apa pun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang manis (wajah ceria dan senyuman).” – Hadis Riwayat Muslim.

2.     Senyum merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman yang dapat merangsang seluruh tubuh melaui sistem saraf otak dan juga hormon-hormon. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak. Ini sangat bermanfaat dalam mengelakkan tekanan darah yang tinggi ke otak.

3.     Apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4.     Senyuman bukan hanya sekadar reaksi terhadap sesuatu, malah ia juga terlibat dalam penghasilan endorphin yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5.     Ketawa (berperasaan gembira) sebanyak 100 kali dalam tempoh 24 jam mempunyai manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit. Hal ini demikian kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Seterusnya, kedua-dua kadar ini akan turun lebih rendah daripada paras sebelum ketawa.

6.     “Tawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.” – Riwayat Tirmidzi.

7.     Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8.     Apabila kita senyum, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-interferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi untuk melawan penyakit).

9.     Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan.

10.   Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan bahan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, arthritis dan ulser.

11.   Senyuman dan ketawa adalah senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ia ibarat urutan terhadap organ-organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan daya tumpuan belajar. Ia juga melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi, membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

12.   Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan.

13.   Senyum mampu menjadi penawar kepada penyakit rohani yang kronik. Ia juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah dan memulakan sebuah ukhuwwah.

14.   Dalam ajaran Islam, senyum mempunyai kedudukan yang setaraf dengan bersedekah. Sabda Rasulullah SAW: “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Sumber pemikirkaya
SHARE SHARE SHARE

Saturday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Where is Gunung Senyum ?



Gunong Senyum or the Smiling Mountain Recreational Park, at 1,549 metres above sea level is an important archeological site. It is located on the Pahang River bank about 68 kilometres away from the town of Temerloh via kampung Awah and Felda Jengka 18.

The park is a part of the Jengka Forest Reserve, which covers an area of 794 hectares. Surrounded by oil palm plantations of the Jengka Felda scheme, there are two main mountains within the park, Gunong Senyum and Gunong Jebak Puyoh, the former being a popular spot to tourist and researchers.

Gunong Senyum is made up of limestone and rock, estimated to be around 3,000 years old, whilst the lowlands on the east is made of mudstone and shale estimated at around 2,100 years old.

kredit : Pahangtourism
SHARE SHARE SHARE

Friday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

I-Book Berunsur Islamik terawal Di Malaysia

PUTRAJAYA: Ketua Pegawai Eksekutif Dextra Resources Sdn Bhd, Aniza Yaakub berkata, projek yang memakan masa setahun setengah ini untuk menarik minat kanak-kanak membaca, selain dibantu elemen multimedia serta interaktif.

"Salah satu inspirasi kepada projek ini adalah akhbar dengan gambar yang bergerak-gerak seperti di dalam filem Harry Potter.

"Kami memilih iBook sebagai platform kerana ia sesuai dengan idea ini disamping mempunyai ciri-ciri keselamatan tinggi, malahan kandungan iBook di dalam bahasa Malaysia di Apple Store juga kurang dan kami berhasrat mengisi kekurangan itu dengan MYSA iBook," katanya kepada mStar online.

Pelancaran iBook dan buku Sains Islamik di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini dilakukan pendakwah bebas bergelar Imam Muda, Syed Mohd Faris Syed Roslan yang juga Ikon bagi produk berkenaan.

Difahamkan, projek ini juga ibarat 2 dalam 1 di mana penghasilan iBook adalah serentak dengan penerbitan buku dan kedua-duanya mempunyai kandungan sama.

Menjelaskan lanjut mengenai maksud MYSA, katanya, ia adalah  singkatan kepada seorang anak kecil, Maisarah yang tidak henti-henti bertanya mengenai buku ini.

Seiring itu, katanya, kami menjadikan Maisarah sebagai salah satu inspirasi dalam penghasilan buku MYSA dan iBook.

"Kami juga ada terfikir untuk meneroka platform lain yang bersesuaian tidak lama lagi selain iBook.

"Malahan, ia juga buku elektronik terawal yang dihasilkan dan setakat ini belum ada lagi iBook berunsurkan Sains menerusi ajaran dan pandangan Islam," katanya yang juga pakar motivasi.

Beliau juga merasakan penghasilan iBook MYSA ini berbaloi terutama dikalangan kanak-kanak yang semakin membesar kerana terdapat panduan mengenai berkaitan dua bidang yang saling berkait rapat itu.

Tambahnya lagi, guru-guru disekolah boleh menggunakan iBook MYSA sebagai panduan semasa pembelajaran kerana ia boleh digunakan untuk semua peringkat umur dan mudah difahami.

"Saya harap ibu bapa memainkan peranan penting kerana pengisian yang terdapat di dalam iBook ini sangat berilmu dan rugi sekiranya tidak mempelajarinya.

"Ia juga boleh digunakan ibu bapa serta pendidik sebagai ruangan di telefon bimbit atau gadget lain supaya anak-anak tidak terus hanyut dan lalai dengan perisian yang merugikan masa," katanya.

MYSA Intro Montage
Soda and Mentos Experiment

More video:


SHARE SHARE SHARE

Thursday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Peraduan Mudah Menang dari CFM

Peraduan Namakan Maskot CFM dan menangi Hadiah Menarik.




CFM Menawarkan hadiah menarik untuk liker mereka iaitu Iphone 6 , Ipad dan Ipad Mini 3.

Bagaimana untuk sertainya?

1. Cuma like page Communication and Multimedia Consumer Forum of Malaysia (FB Page)
2. Namakan Maskot dengan gaya katif anda di ruangan komen yang disediakan.(Klik Sini)
3. Menangi hadiah yang awesome!.

Tips idea kreatif: Pantun , Selfie , Kartun , Kaligraphy , Gambar Grafik , Lirik , Lagu , Syair , Sajak , Puisi.

Terma dan syarat boleh baca di -->>> http://goo.gl/yC13dt

Sertai dan letakkan komen kreatif anda di -->> CFM Contest


Apa Itu CFM ?

Sebuah pertubuhan kebangsaan yang ditubuhkan pada bulan Februari 2001 mengikut Peraturan-peraturan Komunikasi Malaysia dan Akta Multimedia (AKM) 1998, Seksyen 190.

Credit : CFM
SHARE SHARE SHARE

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Cara Mengira Data Internet Yang Digunakan

Ada seorang kawan pernah tanya kat aku camner kira berapa MB kita pakai dalam sehari kalau just whatapps . aku tak dapat nak jawab sbb bende ni sebenarnye takde batas. Kita guna internet mana ada batas , macam2 kita buat , kadang2 tanpa sedar . Dan disini ada beberapa kemungkinan kiraan yang anda gunakan dalam aktiviti internet yang digunakan menguna data internet Smartphone anda.

Cara Mengira Data Internet yang Digunakan dalam sehari kita menggunakan plan internet 
  • 1 Email yang mempunyai teks sahaja - 3KB - 20 KB (Bergantung pada jumlah text yang di diterima dan di hantar)
  •  1 Email Dengan Gambar Attachment Size rendah- 350KB ( Bergantung pada Size Gambar)
  • 1 Email Dengan File Microsoft Office Attachment - 300KB Bergantung pada Size File)
  • Laman Web - 150 KB - 1.5 MB (Bergantung pada Content website yang di access)
  • Mendengar Muzik melalui Internet - 500KB ( Anggaran 1 Minit Muzik)
  • Update Photo Ke Sosial Media Berserta Gambar - 500KB (Bergantung pada jumlah text dan size gambar)
  • 1 Gambar Digital Bersaiz Besar (HD) - 1MB
  • Menonton Video - 2MB - 5MB (1 Minit)
  • 1 Apps/Game/Download Lagu - 3MB - 4MB





SHARE SHARE SHARE

Friday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Apa Itu Hipertensi

JENIS-JENIS HYPERTENSION
Hypertensi terbahagi kepada dua iaitu:
1.Hipertensi Primer
·        Essential / Idiopathic
·        Ia terjadi tanpa sebab yang tidak diketahui.
·        90-95% kes-kes hipertensi adalah dipercayai berpunca dari faktor-faktor:
a)    Keturunan-Jika salah seseorang dari ibubapa menghidap penyakit  ini,kemungkinan anak-anaknya menghidap 30% daripadanya.Manakala jika kedua-dua ibubapa menghidap penyakit ini,kemungkinan anak-anak akan mendapat 45% daripadanya.
b)    Stress- mendapat stress yang berpanjangan.
c)     Obesity-kegemukan yang keterlaluan.Lemak-lemak yang berlebihan boleh menyempitkan liang saluran-saluran darah.
d)    Merokok-Nikotin merangsang pembebasan adrenalin dan noradrenalin dari hujung saraf simpatetik-vasokonstriksi-meninggikan tekanan darah.
e)     Usia-Disebabkan pertukaran pada salur nadi.
f)      Sedentary lifestyle-Disebabkan kurang senaman dan aktiviti.

2.Hipertensi Sekunder
·        Keadaan patologi / kenaikan tekanan darah dalam salur darah disebabkan oleh sesuatu sebab tertentu.
1)    Keadaan-keadaan renal- Merupakan penyakit yang menyebabkan kurang pengaliran darah yang merosakkan buah pinggang:
Ø Pyelonephritis
Ø Stenosis artery renal
Ø Polycystic kidney
Ø Glomerulonephritis akut

2)    Gangguan-gangguan endokrina seperti:
a)     Pheochromocytoma (tumor di medulla kelenjar adrenal)
b)    Cushing’s syndrome (hiper fungsi kortex kelenjar adrenal)
3)    Coarctation of aorta (keadaan penyempitan secara semula jadi di sesuatu
bahagian aorta.)
4)Toksemia kehamilan (eclampsia)
5)Penggunaan pil kontraseptif / pil perancang keluarga.( Estrogen dalam pil ini mungkin merangsang penghasilan angiotensionogen.
6)Kenaikan dalam tekanan intracranial.(Akibat tumor data otak atau akibat haematoma serebral.)
7)Neurologic Disorders.
Ø Brain tumor
Ø Intracranial Bleeding-head injury


FAKTOR-FAKTOR YANG PRADISPOS / ETIOLOGI

Tiada punca yang nyata,tetapi seringkali dikaitkan dengan:
1.     Keturunan-Diwarisi daripada ibubapa yang menghidapi HPT-anak-anak akan berisiko mendapatnya.
2.     Merokok-menambah norepinephrine dalam darah yang boleh meningkatkan tekanan darah dan juga menyebabkan vasokonstriksi.
3.     Hiperkolesterolemia-menyebabkan artherosclerosis menyempitkan saluran darah.
4.     Makanan-kaya dengan lemak haiwan seperti khinzir-hiperkolesterolemia-artherrosclerosis
Makanan yang tinggi kandungan garam seperti ikan masin-boleh meningkatkan retensi air dan meningkatkan isipadu darah.
Makanan yang bergoreng seperti kentang goring-tinggi kolestrol.
5.     Ketegangan mental dan emosi-mengeluarkan norepinephrine yang tinggi.
6.     Arteriosklerosis(berlaku didinding-dinding arteri)
Ø Salur darah menjadi keras dan rigid(sempit)
Ø Orang berusia-berubah sensitivity saluran darah kepada perubahan isipadu darah dan mula jadi rigid.
7.     Obesiti-meningkatkan metabolism tisu adipos-meningkatkan kerja jantung(kebebanan fungsi jantung)
8.     Alkoholisme-meningkatkan vasokonstriksi.
9.     Kurang melakukan riadah(sedentary life)
10.          Penyakit-menyebabkan bekalan darah ke ginjal berkurangan-tisu-tisu menjadi iskemia dan merangsangkan sel-sel juxtaglomerulus bertindak ke atas renin dan angiotensin.


DIET UNTUK PESAKIT YANG MENGHIDAP HIPERTENSI

1.     Nasihat pesakit kurangkan sodium atau garam seperti
Ø sayur-sayuran masin,ikan dan daging masin dan makanan berjeruk
Ø ajar pesakit jangan menambah kicap semasa makan
2.     Kurangkan makanan berlemak dan kolesterol
Ø Makanan ‘Fast Food’,daging merah dan babi 
Ø Makanan bergoreng    seperti ikan goreng,ayam goreng,kentang dan sebagainya
3.     Makan banyak sayuran,buahan yang kaya sellulosa
4.     Kurangkan minuman alcohol dan kafein kerana ia dapat merangsang aktiviti jantung
5.     Berhenti merokok kerana nikotin yang ada pada rokok iaitu norepinephrine boleh tingkatkan tekanan darah dan menyebabkan vasokonstriksi


SHARE SHARE SHARE