Analisis dan Rekabentuk objek orientasi | Killjols Analisis dan Rekabentuk objek orientasi | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Analisis dan Rekabentuk objek orientasi

Analisis dan Rekabentuk objek orientasi 

Satu metodologi/kaedah untuk sistem/perisian model dan rekabentuk 
menggunakan konsep objek orientasi.

Mempunyai dua bahagian:- 
1. Analisis objek orientasi
2. Rekabentuk Objek Orientasi

Kelebihan Analisis dan rekabentuk objek orientasi
1.Boleh diselengarakan(Maintainability) - mudah untuk mapping dengan dunia sebenar.
-pengurangan usaha untuk Analisis
-kurang rumit dalam rekabentuk sistem.
-mudah untuk semakan/verifikasi oleh pengguna.

2. Boleh digunapakai(reusability) - penggunaan semula artifak yang bebas daripada
kaedah anailisi dan bahasa pemprograman.

3. Produktiviti - mapping terus kepada ciri-ciri yang dilaksanakan didalam pemprograman
objek berorientasi.

Proses pembangunan software.

Terdapat tiga peringkat dalam pembangunan software objek beorientasi.

Peringkat 1 : Analysis.
-keperluan
-Pengetahuan Domain
-Matlamat

Nota: 

Memenuhi keperluan penggunaan dan keperluan sistem. 

Matlamat: 
-Spesifikasi lengkap apa yang sistem perlu lakukan. 
-Dapatkan maklumat maksimum tentang masalah domain.
-Mengenal pasti peranan dan keperluan
-Mengenal pasti matlamat dan fungsi
-Mengalisis senario biasa.

Pengeluaran(output) pada fasa analisis adalah bertujuan untuk menyatakan
dengan jelas apa yang sistem itu sepatutnya lakukan.

output: 
Spesifikasi fungsian (functional specifications).
menggunakan kes diagram.



Peringkat 2: Rekabentuk

-Bermula dengan penyataan masalah dan berakhir dengan rekabentuk terperinci 
yang boleh berubah menjadi satu sistem operasi.

- Transformasi ini antara sebahagian besar daripada aktiviti pembangunan software, 
termasuk:-
Definisi bagaimana untuk membina software.
pembangunan dan pengujian.

-ia termasuk penerangan rekabentuk, program dan bahan ujian.

Matlamat: Mengenalpasti tanggungjaawab dan hubungan antara kelas-keas termasuk perilaku(behavior).

Output : kelas diagram, Kolabrasi diagram, State diagram.

Peringkat 3: Implementasi. (perlaksanaan)
-Melaksanakan  rekabentuk dalam bahasa pemprograman berorientasikan objek.
- membangunkan algoritma dan perilaku(behavior)
-Melaksanakan platform servis tertentu.
-Mengabungkan tugasan dan pengurusan data.

Satu program beorientasikan objek adalah merealisasikan reka bentuk dan 
memenuhi keperluan dan matlamat.

Matlamat: pemprograman, penggunaan dan ujian sistem berdasarkan rekabentuk.

output: program , kes-kes ujian (test cases)

Nota: pembangunan software proses bermula dengan:
-apa yang perlu dibuat? (what is the problem)
- bagaimana untuk menjayakannya?
- siapa yang perlu lakukan?
-uji hasil untuk melihat adakah ia memenuhi keperluan pengguna.
- guna apa yang telah dibuat.

Tamabahan :
Tiga Makro prosses dalam SDLC(Software dev life cycle)  Objek berorientasi:-

  1. Object-Oriented Analysis (Analisis)
  2. Object-oriented Design  (Rekabentuk)
  3. Object-oriented Implementation.(perlaksanaan)
Kelebihan utama ialah semua keputusan reka bentuk boleh dikesan semula secara langsung kepada keperluan pengguna.


Like this post :



Killjols Blog

Blogger , Guitar Chord Collection , Lyric Collection , Lyric video maker ,

No comments :

Post a Comment