#Untitled 2 | Killjols #Untitled 2 | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

#Untitled 2

Aku xtau ..tp aku rasa aku kene citer bende ni hahaha....

Tadi ada sesi bersama advisor aku .. dan aku tak aspek aku kene wat satu session motivasi dengan dia
hampir sejam setengah ... perhh pada mulanya aku xberapa nak berminat ... kalau boleh aku nak cepat je .. sebab bagi aku sume motivasi sama je .. nothing new ... tp pada stgh jam yg awal  aku mula berminat dengan cara dia mendekati student .... hehe

pada mulanya dia tanya aku ... sbb aku selalu tgk enfon ... dia tanye aku bz ke? .. aku cakap tak ...
pastu dia suh aku letak fon dan cakap conversation ini akan mengambil masa yang lama...fuhh .. ini serious!
HAHA

soalan pertama dia kat aku .. Siapa kamu, maksud saya siapa (Nama aku) Ini? .. (dalam bahasa english lah) .. aku pun menjawab dengan penuh berhikmah .. saya adalah seorang student kolej sepenuh masa .. aku tau
tu yang dia aspek aku jawab.. so aku jawab ..

dan dia jawab.. ok bagus .. saya tau itu .. tetapi saya mahu tahu siapa sebenarnye kamu .. apa kamu ini... dan mengapa kamu ada disini? ... aku tau dia nak tau ape kelebihan aku... susah aku nak jawab soalan pertama tu... sbb aku sendiri masih mencari apa kelebihan aku ... dan soalan kedua aku jawab saya di sini
untuk mendapatkan bachelor dalam jurusan yang saya ambil.. untuk mendapat peluang kerjaya yang lebih baik ... dengan kelayakan saya .. perh bapak skema jawapan aku...

dan aku terkene di situ.. dan dari situ dia tau yang aku xde pape yg special ... hanya pelajar biasa yang datang ke kolej semata mau kan ijazah sahaja ... deng

dan dia mulakan ceramah basuhan dia pada aku ... dan aku terima setuju semuanya... kami di sini bukanlah untuk membuat robot .. di Malaysia terlalu banyak robot .. di sini bukan sekolah menengah kamu tiada pilihan untuk menjadi siapa kamu ... di sini kamu boleh memilih apa yang kamu mahu jadi ...terdapat banyak jurusan dan subject yang kamu boleh pilih sendiri ... ia terpulang pada kamu untuk jadi apa yang kamu mahu .. kamu perlu mencari apa yang kamu mahu jadi ... siapa kamu ... dan apa minat kamu ... jika kamu mahu jadi seorang programmer kamu perlu belajar untuk jadi seorang programmer ... jika kamu mahu jadi seorang engineer kamu perlu tahu apa yang kamu perlu ada untuk jadi seorang engineer ...

Kamu lahir , kamu sekolah , masuk ke kolej dan dapat bachelor dari situ dan kamu kahwin dan mendapat anak dan begitu lah seterusnya .. adakah itu yang kamu mahu ..? adakah kamu berpuas hati dengan kehidupan begitu... perh ini betul serius ...

ia bukan sekadar grade buruk atau baik dari apa yang kamu buat di sini .. tetapi ia tentang kreativiti , inovatif dan apa yang kamu boleh cipta selama kamu di sini ..

Kita berada di satu bidang yang sangat menarik .. bidang Informasi dan Teknologi ... walaupun saya sudah habis belajar tetapi saya masih berfikir adakah komputer yang kita gunakan akan di gunakan lagi pada 10 tahun akan datang... bagi saya kini komputer ini sudah lapok bagi saya ...

malam ini Apple akan mengeluarkan produk terbaru mereka .. adakah awk akan menjadi orang pertama mengunakan nya di Malaysia? .. yang pasal apple ni aku agak confused skit ..tiba2

saya disini juga masih berfikir .. dan mencuba ... saya hendak masterkan dalam 6 bidang yang saya minati .. taichi , gaming , data networking , music aku lupa lagi 2 tu ape ...

lepas tu dia citer pasal bidang aku... pasal network , database sume bagai .. tak perlu kot aku nak citer sini .. lebih kepada pembelajaran dan knowledge IT ..

dan ada satu soalan cepumas .. dia panggil soalan tu soalan At 8  ( yekot) .. dia cakap
saya ada soalan untuk test kamu ... Apa yang kamu akan lakukan bila kamu dah dapat apa yang kamu nak.. kamu telah berkeluarga .. mendapat anak yang elok , isteri yang elok , dan kerja kamu juga kerja yang elok , dan ada orang melakukan kerja itu untuk kamu ( aku rasa maksud dia aku dah jadi boss ) ... dan tiada apa lagi perlu kamu risau , semua nya sudah lengkap pada usia kamu 21 tahun ... apa yang kamu akan lakukan apabila kamu bangun pada pukul 8.00 pagi ?

agak lama aku fikir... ni mesti trick ni ... nak jawab ke xnak eh ... aku tanye lagi semua yang saya ada?
dia jawab bukan semua tetapi yang orang mahu ..kamu sudah ada .. kamu tak perlu fikir pasal bejalar , pasal kerja , keluar semua sudah elok ada .. 

hmmm .. aku jawab ape...? haha jawapan aku adalah YOGA ... wakaka ....

dia terus jawab laju .. is good .. kesihatan bukan lah perkara yang boleh di beli ... tapi itu yang saya mahu awk jawab .. aku rasa dia dah aspek aku jawab tu kot ... dia cakap saya mahu awk berfikir lagi ... jangan cepat berpuas hati dengan apa yang awk ada .... ok fikir lagi ...

dan perkara berulang tentang goal.. apa yang dimahukan dalam hidup ... tentang minat ... 

dan time nak abis session tu sbb ramai dah menunggu kat luar ... aku tanye satu soalan yang dah lama aku nak tanye... Macamana nak dapat A? .. 

dan dia cakap aku kongsi kan sikit dekat sini ... belajar ini bukan semata hanya dengan menghafal kamu tidak akan mampu menghafal buku teks setebal itu .. dia tunjuk kt buku teks atas meja ... ia adalah tentang understanding .. permahaman ... ini sedikit tips saya .. kamu perlu mebaca buku teks tebal ini sebanyak tiga kali ... aku tanye ...kenape 3?

dia cakap itu soalan yang bagus.. kenape? dan mengapa? (hehehe) kebanyakan pelajar akan memberi reaksi woahhh three aaaa. .. chisi ar .. (hehehe) ... 

baca pertama akan tajuk nya subtopic nya... dan baca sekali imbas ... tau apa yang kamu baca ... tentang apa yang kamu baca... lakukan survey sekali imbas tentang buku itu ..

bacaan kedua .. cuba faham apa yang kamu boleh faham dengan ilmu yang kamu ada ... dan tandakan apa yang kamu tidak faham ...  beri note pada muka surat atau topik yang kamu tidak faham ...

lakukan dua method ini sebelum kamu masuk ke kelas ... abis bacaan buku itu ...

bacaan ketiga ... cari orang yang lebih arif tentang buku ini ... guna kan segala material yang ada ... tanye lecturer ...

dan itu lah cara untuk medapat A kata nya...

still harder bagi aku...

dan antara tips lain dia bagi ... kene study 4 jam satu hari .. best time 7-eleven .. 7 ke sebelas ... itu ikut culture cina ... 

antara interesting part dia cakap .. bini dia ada wat survey sbb bini dia kerja HR ... dia cakap soalan survey dia pasal bisnes etrepreneur apa yang akan di lakukan ... dan kebanyak Melayu di tempat kerja hampir 90% jawab jual nasi lemak ... itu antara perkara yang orang melayu kene ubah ...

lagi ape ehhh .. culture antara india , melayu dan cina , kalau cina study kawan akan ikut study sbb rasa tercabar.. begitu juga dengan india ...kalau anak jiran dia dapat A dia akan paksa anak dia dapat A jgak ...tapi melayu culture nya ... kalau dia nampak orang study dia akan cakap... berlagak.. di gelakkan ...hmmm ade betulnya juga ...

dah tu je kot ...babai

eh lupa di suggest aku beli buku ini...



Like this post :



Killjols Blog

Blogger , Guitar Chord Collection , Lyric Collection , Lyric video maker ,

No comments :

Post a Comment