Catatan Lama | Killjols Catatan Lama | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Tuesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Catatan Lama

aku ade satu blog catatan private...aku catatkan la apa aku nak catat sukati aku kat situ...
habit ni dah berlangsung(?) ..selama  6 tahun yg dlu...jadi semalam baru je abis sume kelas aku...
so agak pisang(?) la rasa nya...bukak la balik catatan tu then aku terjumpa satu kisah dongeng 
yang aku reka kat situ....hahaha...terasa kelakar ...tp tak sangka ada nilai2 murni jgak aku terapkan 
dalam cerita yang mengarut tu...so nak share kat sini la...time tu tahun 2010 ...aku kat melaka..
masih main2 lagi...


_________________________________________________________________________________
malam semalam aku bermimpi...

..
...
.....

aku berada di sebuah perkampungan kecil...
seperti perkampungan nelayan...ramai org berpakaian 
melayu lama...

"aku dalam zaman apa ni?" tanya ku sendirian

perkampungan itu tetiba menjadi hura-hara dan kucar-kacir..
dengan kehadiran seekor burung gergasi yg mengeluarkan api dari mulutnya...

"bapak dier arr...^&*(&()^^9!!" aku mencarut sambil cuba mencari tempat perlindungan..

aku bersembunyi di bawah atap usang lama di tepi pondok tinggalan dalam keadaan ketakutan..
aku terdengar penduduk kampung menjeri-jerit meminta pertolongan...dan ade juga meraung kesakitan..
keadaan begitu 'chaos' sekali....aku betul2 takut...dimana aku ni...

setelah berberapa ketika keadaan menjadi sunyi dan suram...
aku keluar dari tempat persembunyian ku...
alangkah terkejut nya bila aku melihat mayat2 penduduk kampung
bergelimpangan ...dan perkampungan ini bagai sebuah padang bola yg kosong...

dan aku cuba mencari kepastian...aku merangkul seorang lelaki yg dalam keadaan nazak...

"apa sudah jadi ni sume brader? burung ape yg fire2 td tu.." tanye ku dalam keadaan gelisah...


"eee..itu buuuu...burung gunung gempita utara...burung itu akan datang setiap tahun untuk memusnah kan
negeri ini...tetapi tahun ini burung naga itu semakin ganas....." cerita lelaki itu dalam keadaan nazak..

"baik tuan hamba pergi menyelamatkan diri..sebelum burung naga itu kembali.." lelaki itu memberi amaran...

"nak pergi mana...aku tak tau tempat ni kat mana pon?"...tanye ku dalam keadaan komfius...

"errrkkk.. errr err.." dia pun menghembuskan nafasnya yg terakhir...

"alamak relek la brader...mati la plak dier ni..."...aku semakin rungsing...dan ketakutan

dan tiba-tiba kedengaran bunyi ngauman burung naga itu...

aku terpaku dan berdiri...

"ape nak buat ni.." keluh ku sendirian...


"asalammualaikum..." tiba datang seorang lelaki menyapa ku...

"waalaikumsalam.." bleh plak bersalam-salaman time2 camni...

"jangan di takut kan naga itu sedara...dia juga makhluk tuhan seperti kita.."...bicara lelaki itu kepada aku...

"sape kaw??.." tanye ku ..

".....siapa hamba itu tak penting...si naga durjana itu yg harus kita jahanam kan.." kata dier sambil menhunus kan pedang nya...

tiba2 aku kagum dengan keberanian dier...

"sungguh yakin sedara ingin menewaskan si naga itu..hanya bersenjatakan pedang.?..tidak kah sedara harus membawa seangkatan bala tentara..atau
senjata yg lebih kuat dan kukuh..?.." aku dah mula cakap cam dier dah...

"kesemua pahlawan negeri tidak mau berjuang bersama hamba...mereka hanya mau mendiamkan diri..."..ujar lelaki berani itu..

"dimana mereka sekarang.." tanye ku...

"mereka sudah mati di bunuh naga durjana itu.." kata nya ...

"sedangkan berpuluh pahlawan mati di bunuh naga itu...bagaimana sedara mau membunuh nye dengan hanya seorang diri?"...tanye ku lagi..

"mereka mati kerana mereka hanya tau untuk berdiam diri..." kata nya dalam keadaan marah..

"jadi sedara yakin akan pergi melawan naga itu hanya dengan berbekalkan senjata pedang kecil itu?"...tanya ku sambil menunjukan pedangnya..

"pedang ini hanyalah senjata ...yg penting adalah ini.." dia menekan dada nya dengan jari...

"perisai?" tanya ku...

"bukan perisai..tapi kepercayaan pada diri sendiri.."...dier menekan dada nye lagi..

tiba-tiba....

kringggg.....bunyi loceng ...

perh...mimpi ke... adeshhh...

aku tgk jam...dah pukul 7....

aku memegang dada ku...

ada ke kepercayaan dalam diri aku seperti lelaki berani tu....
Like this post :



Killjols Blog

Blogger , Guitar Chord Collection , Lyric Collection , Lyric video maker ,

No comments :

Post a Comment