Konsep Object Oriented Design | Killjols Konsep Object Oriented Design | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Wednesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Konsep Object Oriented Design

Untuk Difahami Secara Ringkas Konsep Object Oriented Design

Abstraction - Adalah tentang penjanaan idea atau konsep dengan mengeluarkan prinsip utama untuk memudahkan dan  mencipta model yang boleh digunakan mewakili entiti abstrak.

*Generated an idea or concept by extracting a key principle to simplify and create a model that can be used to present an abstract entity. 

Encapsulation - adalah mengenai perlindungan sifat entiti dan kaedah dengan cara menghadkan akses.

*Protection of Entity attribute and method by restricting access.

Inheritance - Adalah mengenai konsep bahawa atribute dan kaedah kelas parent secara automatik diwarisi oleh semua kelas children .

*Attribute and method class of parent will be automatic inherit by a children class.

Modularity - Adalah mengenai memisahkan fungsi entiti ke dalam bahagian atau komponen yang dipanggil modul, supaya setiap modul melaksanakan hanya satu aspek tertentu fungsi yang dikehendaki . Setiap modul biasanya direka supaya ia juga boleh digunakan semula oleh entiti lain yang memerlukan fungsinya.

*Separating the entity function into a part or component call by module. It is for every module can execute just one function that require.

Typing - dalam komputer sistem adalah mengenai jenis yang dipratentukan(predefined) data untuk pemalar(constant) atau variable bagi program perisian yang diberikan.

*Typing(initialize) - datatype that has being predefined the data for constants or variable for a given software.

Strong Typing adalah satu peraturan yang khusus untuk jenis data dalam sistem komputer yang dikuatkuasakan. 

Sebagai contoh kompilasi perisian itu gagal apabila value variable dari satu data itu di-assigned kepada variable yang mempunyai data type yang salah , atau argument di-passed pada function yang tidak sepadan(not match).

* A Specific rule for datatype in the system that must be followed.

Concurrency (keserentakan) - adalah tentang situasi dimana beberapa komputasi yang dilaksanakan secara serentakbdalam masa yang sama . dan mempunya potensi untuk berinteraksi denga satu sama lain.

* It a situation where the some computation executed in simultaneously at the same time . And have potential to interact with each other.

Persistence - adalah tentang menjana data yang kekal lama(long-lived data) . ini bermakna data itu akan terus wujud walaupun sistem telah dimatikan atau ditutup.

* Generating a long-lived data that the data will still exist even the sistem is turn off or shut down.

Polymorphism - adalah keupayaan untuk mencipta variable , function atau object yang mempunyai lebih dari satu  bentuk(more than one form) . 

*ability to create varible , function or object that can be form in many.

Sebagai contoh : Polymorphic function boleh mempunyai cara yang berbeza dan mem-produce keputusan yang berbezabergantung kepada input parameter.
Like this post :



Killjols Blog

Blogger , Guitar Chord Collection , Lyric Collection , Lyric video maker ,

No comments :

Post a Comment