February 2015 | Killjols February 2015 | Killjols
Get Update Everyday Like Our FB Pages

Saturday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Nomad - Dia Lirik

Bertemu denganmu
Lirikan manjamu
Menawan tingkahmu
Dirinya terasa indah
Dengar kisahmu
Melayan mahumu
Bisikan jujurmu kepadaku

Lantas ku terima keikhlasanmu
Untuk mendekati aku
Untuk menjadi temanku
Tak sangka aku ditawan olehmu
Dan setiap waktu itu
Kau hadir dalam mimpi ku
Bak bidadari di hatiku

Indahnya ku rasa dua jiwa bersatu cinta
Dan semua terjadi karena dia dia dia
Sememangnya aku mengimpikan sebuah cinta
Menghargai kamu sepanjang hayatku

Lantas ku terima keikhlasanmu
Untuk mendekati aku
Bak bidadari di hatiku

Indahnya ku rasa dua jiwa bersatu cinta
Dan semua terjadi karena dia dia dia
Sememangnya aku mengimpikan sebuah cinta
Menghargai kamu sepanjang hayatku

Dan semua terjadi karena dia dia dia
Sememangnya aku mengimpikan sebuah cinta
Menghargai kamu sepanjang hayatku
Menghargai kamu sepanjang hayatku

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Asfan - Semua Tentang Kita Lirik

Ku biar saja waktu ini membalasnya
Erti rindu erti mencinta
Menutupi segala gelisah

Kau juga sama ada rasa tentang kita
Tapi hati enggan mendua
Biar sengsara hati kan merana

Ingin aku hapus segala
Tak bisa jua melawan cinta

Tuhan tolonglah aku mencintainya
Sungguh hatiku berbalah setelah cinta diuji
Runtun jiwaku tulus mencintaimu
Jujurlah pada hatimu
Oh Tuhan tetapkanlah semua tentang kita

Benci juga rindu senantiasa merasukku
Sulit untuk ku melafazkan
Diri tanpamu tiada bertahan

Tuhan tolonglah aku mencintainya
Sungguh hatiku berbalah setelah cinta diuji
Runtun jiwaku tulus mencintaimu
Jujurlah pada hatimu
Oh Tuhan tetapkanlah semua tentang kita
Semua tentang kita
Semua tentang kita

SHARE SHARE SHARE

Friday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Demi Masa

Disini hari ini , hari yang akan menjadi semalam , Ia adalah berkait dengan masa . Masa , adalah sesuatu yang semua milik dengan kadar yang sama. Tiada siapa di dunia ini memiliki masa yang lebih dari orang lain walau dia memiliki dunia sekalipun . Apa yang membezakan adalah bagaimana kita menggunakannya dan bagaimana kita menilaikannya.

Kita bangun setiap pagi dengan beberapa idea tentang apa yang akan kita pegang sepanjang hari itu. Pada satu ketika itu sekurang-kurangnya kita miliki satu tapak dari semalam atau lebih dan mungkin langsung tiada apa yang berubah , ia sayang sekali. Dari satu idea yang kita pegang itu kita akan berjudi dengan masa yang langsung tidak dapat kita ramal dan tidak berbentuk.

Dalam satu idea yang kita bina kita temukan beberapa cara. Kita ingin esok dan seterusnya kelihatan berbeza dari hari sebelumnya . Berjuta kali kita berpegang kepada kepercayaan yang esok ada perkara baik yang terjadi, dan kerna itulah kita punya sebab untuk terus hidup . Kita berpegang kepada harapan dan impian, ia adalah satu buah fikiran yang kita wujudkan untuk hari yang lain. Hari ini adalah hari yang kita perlu ingati , hari yang anda mula berkembang dan meraih kebaikan. Hari ini adalah hari untuk perubahan hidup.

Tapi ada juga sebarangan orang yang percaya mereka tidak ada apa yang perlu ditawarkan untuk hari esok. Tiada satu jalan pun yang dapat menawarkan sebarang perubahan atau peluang . Ini mungkin kerana bagi mereka di saat situasi tertentu mereka tiada pilihan lain selain menerimanya.

Perasaan membuang masa, pembuangan masa biasanya dinyatakan diatas diri. pabila kita mula putus asa di atas pelaburan usaha pada masa dan masa tidak menawarkan banyak harapan dan hasil yang diingini. walau sekeras mana kita mencuba dan lakukan kita masih tidak mencapai apa yang kita mahu dan kemudian kita mula mempersoalkan, adakah usaha ini berbaloi . Jangan pernah menyerah atas usaha kerana anda tidak tahu kepentingan yang anda dapat dari bagaimana masa itu semakin dekat dengan penat lelah anda.

Didalam Realiti masa tiada butang untuk ditekan agar kita boleh berpatah balik ke masa sebelumnya. Kita semua benci akan realiti proses ini berjalan. kerana pada satu ketika kita mengambil satu langkah kehadapan tetapi ia seperti dua langkah kebelakang. Kita berasa seakan perlahan pada satu titik masa tertentu. Ia adalah dimana kita sentiasa merasa kita masih kebelakang walau hakikatnya kita perlu sedar satu perkara yang kadang-kala kita perlu kebelakang seketika sebelum kita kehadapan. Keadaan ini dimana satu situasi garis kejutan sama ada dari segi peristiwa atau keaadaan tanpa sedar dan tidak diduga yang menyebabkan kita perlu menilai semula masa dan tempat dalam kedudukan kita. Hasilnya adalah amarah , lesu , penat dan membosankan .Ia adalah tentang kelewatan , gangguan dan tentangan. Apa yang hanya bolah kita lakukan adalah dengan menghargai setiap masa itu dan menilai bagaimana ia kehadapan walau ia mengambil masa yang lama dari apa yang di harapkan.

Setiap perjalanan adalah satu langkah pertama dalam masa. Terdapat langkah yang terlonjak dari titik asal , itu adalah baik dan ada juga yang bermula jauh kebelakang , itu anda sendiri yang menilai kebaikannya. Pada setiap masa yang berlalu kita sebenarnya bergerak ke arah sesuatu matlamat dengan lebih dekat dari sebelumnya dan jika kita beralih ia adalah lebih jauh dari perkara itu dan jika anda bersifat berhenti kekal ia dalah momentum yang hilang.

Melepasi masa adalah faktor penting akan keperluan dan tergesa-gesa adalah satu jalan yang mudah. Namun tergesa-gesa juga adalah jalan mudah untuk melakukan kesilapan.

Tiada siapa boleh memberi jaminan yang setiap pagi mereka akan bangun dan keluar melihat balasan kepada hasil usaha mereka. Kita hanya boleh berpegang kepada kerpecayaan bahawa pemberian adalah kegembiraan dan penghargaan adalah kasih sayang. Tetapi Pemberian dan Penghargaan bukanlah jaminan untuk mendapat kehidupan yang penuh kegembiraan dan kasih sayang. Masa tidak bersifat kekal ia sentiasa bergerak bersama dengan kehidupan . Dan kerana itu kita juga perlu bergerak bersama-sama untuk menikmatinya.

SHARE SHARE SHARE

Thursday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Fiq - Satu Peluang Lagi Chord

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Lawa Ni Geng - Angkat Tangan Chord

SHARE SHARE SHARE

Tuesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Fiq - Satu Peluang Lagi Lirik

Link: https://www.youtube.com/watch?v=01uUhfyynms

Maafkan aku kesilapan aku
Halusnya hatimu aku tersentuh
Telah kau berikan segala yang kau punya
Demi membahagiakan aku yang hina

Segala dukamu segala tangismu
Akan ku tebus seumur hidupku
Sedalam-dalamnya aku menyesali
Terimalah aku kembali

Kerana engkau yang ku cinta
Pertama hingga ke akhirnya
Maafkan kerana pernah meluka
Beri aku satu peluang lagi

Segala dukamu segala tangismu
Akan ku tebus seumur hidupku
Sedalam-dalamnya aku menyesali
Terimalah aku kembali

Kerana engkau yang ku cinta
Pertama hingga ke akhirnya
Maafkan kerana pernah meluka
Beri aku satu peluang lagi

Kerana engkau yang ku cinta
Pertama hingga ke akhirnya
Maafkan kerana pernah meluka
Beri aku satu peluang lagi

Kerana engkau yang ku cinta
Pertama hingga ke akhirnya
Maafkan kerana pernah meluka
Beri aku satu peluang lagi

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Lawa Ni Geng - Angkat Tangan Lirik

Jom! 16x

Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan

Cup cup
Siapa dah dengar belum
Dalam kiraan satu sampai empat macam Metanom
Lagu Is It Flow Run
Lagi tajam dari jarum
Jangan nak berdebat
Acah-acah tak nak dengar konon

Boom!
Ini anugerah MeleTOP Era
Paling panas tak alas radio kita berpesta
Macam bom di pasaran
Semua kasi gerek
80-an trend di fesyen TOP
Kita semua meraikan

Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)


Angkat tangan
MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP

Anugerah MeleTOP
MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP

Anugerah MeleTOP
Dari bawah ke atas biar nampak TOP
Musik dah rancak berentap rentak gendang bikin hot
Wut?! Pastikan trendy lantai biar berpusing
Jangan rasa runsing MeleTOP mesti happening
Kami tak borak angan mat jenin
Tangan di atas dan semua buat bising
Kami tak borak angan mat jenin
Tangan di atas dan semua buat bising

Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan

Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan
MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP
Anugerah MeleTOP
MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP
Anugerah MeleTOP

Yang gilang gemilang kami datang pecah sekali
Atas rentak pentas semua bangun boleh menari
Parti dengan
Anugerah cyber MeleTOP
Anugerah stailo MeleTOP
Juga parodi MeleTOP
Semuanya nak MeleTOP
Kanan kiri buat bising

Gosip-gosip apa entah semua dah berbisik
Kalau memang tak tahu apa kata pergi selidik
Bertenang semua tolong angkat tangan dan hirik

Bertenang, angkat tangan
Bertenang, angkat tangan
Bertenang, angkat tangan
Bertenang, angkat tangan
Angkat tangan

Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan
MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP

Anugerah MeleTOP
MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP
Anugerah MeleTOP
MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP
Anugerah MeleTOP

MeleTOP (Era!)
MeleTOP (Era!)
MeleTOP

Anugerah MeleTOP
Angkat tangan
Angkat tangan

Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan (Era!)
Angkat tangan
Angkat tangan
Angkat tangan (MeleTOP!)
Angkat tangan (Era!)
SHARE SHARE SHARE

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Gerhana Ska Cinta - Ratu Chord

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

An Honest Mistake feat Daiyan Trisha - Everything Chord

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Qanda - Cinta Yang Sempurna Chord

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Salwa Razak - Begitu Aku Chord

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

The Lomas - Rindu Chord

SHARE SHARE SHARE

Sunday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Gerhana Ska Cinta - Ratu Lirik

Di setiap kali ku terjatuh
Kau sentiasa ada di sisiku
Kau arah tujuku
Bersamaku bila ku keliru

Kau mengajar tentang kehidupan
Keperitan dan kesengsaraan
Kau sempurnakanku
Pelindungku di kala ku perlu

Kau bidadari, kau sahabat, kaulah teman
Kau kekasih, kau ratu hatiku
Kau ratu hatiku

Pabila ku lihat kau tersenyum
Duniaku bagaikan terhenti
Kau suri hatiku
Kau umpama irama laguku

Dan bila ku rasa kecewa
Bagaikan burung patah sayapnya
Kau datang sambut erat tanganku
Dan bawaku terbang lebih tinggi

Kau bidadari, kau sahabat, kaulah teman
Kau kekasih, kau ratu hatiku
Kau ratu hatiku

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

An Honest Mistake feat Daiyan Trisha - Everything Lirik

You’re everything

Verse 1:
If you look at the stars tonight
Oh how beautiful they are
You don’t have to make a wish because the wishes come to you

Chorus:
I’ll never be another face in the crowd
I just want to be the one to hold you next to me

Verse 2:
If you look at the sun shining
See it peeking through the clouds
As the flowers they bloom, won’t be as beautiful as you

Bridge:
You’re everything
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Qanda - Cinta Yang Sempurna Lirik

Setiap kata yang terungkap
Umpama alasan tak bernoktah
Mengapa dugaan melanda
Engkau dan aku
Setiap bicara kan layu

Hilang di mana
Selalu dicemar ungkapan yang berbisa
Tak sanggup lagi ku sengsara
Engkau dan aku
Harapan agar terus bersama
Dan ku tak mahu berpisah

Andainya ku hilang dalam cinta
Suluhkanlah aku dengan rasa yang sempurna
Di dalam gelapku dan terus bersama dakapanmu
Cinta yang sempurna

Hilang di mana
Selalu dicemar ungkapan yang berbisa
Tak sanggup lagi ku sengsara
Engkau dan aku
Harapan agar terus bersama
Dan ku tak mahu berpisah

Andainya ku hilang dalam cinta
Suluhkanlah aku dengan rasa yang sempurna
Di dalam gelapku dan terus bersama dakapanmu

Seandai ku hanyut dalam cinta
Pautkan ku senyum yang sempurna
Tuk hiasi sepanjang nafasku
Dan bisa ku merasakan cinta
Cinta yang sempurna

Andainya ku hilang dalam cinta
Suluhkanlah aku dengan rasa yang sempurna
Di dalam gelapku dan terus bersama dakapanmu

Seandai ku hanyut dalam cinta
Pautkan ku senyum yang sempurna
Tuk hiasi sepanjang nafasku
Dan bisa ku merasakan cinta
Cinta yang sempurna
Cinta yang sempurna
Cinta yang sempurna
SHARE SHARE SHARE

Saturday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Persembahan Anugerah Juara Lagu Paling EPIC

14. Ramlah Ram - Kau Kunci Cintaku



Kostum adalah segala-galanya, tengok tajuk lagu dan tengok kostum baju penyanyi.. tapi persoalannya disini mana kuncinya? LOL

13. Damasutra - Umpama Mimpi dalam Mimpi



Baggio bersilat , dan episod kesalahan teknikal menjadikan persembahan ini sangat menarik. Lihat bagaimana feel penyanyi walaupun Mic x kuar suara.

12. Hafiz - Awan Nano



Membawa kesinambungan dari Muzik Video ke atas pentas. Baju masih tak tukar . EPIC!

11. Faizal Tahir - Hanyut



Siapa pernah lemas dalam air atas pentas pastu panjat nyanyi balik . Faizal Tahir je buat..

10. Aizat - Terukir Dibintang



Nyanyi sambil minum kopi dan flirt dengan penyanyi latar. Ini terbaik!

9. Misha Omar - Pulangkan



Pontianak Atas stage dan penghayatan berhantu . persembahan paling berhantu .!

8. Wings Sejati.



Kolabrasi muzik traditional dan  muzik berkaren dicampur dengan fesyen dan gelekkan awie..

7. Search - Isabella.



hanya tentang Lagu , Fesyen dan penghayatan Ahli band dari drummer sampai penyanyi . Sempurna.!

6. Jamal Abdillah - Kekasih Awal dan Akhir



Penghayatan Jamal abdillah dan gorengan berasap man kidal memang terbaik

5. Faizal Tahir - Selamat Malam



Timing adalah segalanya . Satu-satunya persembahan yang membawak penceritaan yang berjaya.!


4. Meet Uncle Hussain - Lagu Untukmu



Muzik Arrangement dan suara live yang lebih baik dari CD , seperti membawa nafas baru dalam industri muzik malaysia , tapi sayang kumpulan ini berpecah selepas itu.

3. M nasir dan Jamal Abdillah - Ghazal Untuk Rabiah.



Nampak meriah walaupun berdua je, ke-jambuan jamal ketika itu dan keasyikan m nasir , persembahan paling enjoy dan mengasyikkan,

2. Mojo - Roman Cinta



Bermula dengan tanda tanya , berakhir dengan epic , Kolabrasi dari Mojo dan Busker cacat penglihatan caliph busker adalah sangat epic.

1. Sudirman - Merisik Khabar.



Dari permulaan sampai habis tiada cacat cela, penghayatan ,pengcahayaan , suara , dan paling epic bakar lighter atas stage. PERFECT!

SHARE SHARE SHARE

Friday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Salwa Razak - Begitu Aku Lirik

Apabila ku terlihatkan wajahmu
Kalut ku dengan degupku
Sepertinya semua runtuh

Apabila ku terdengarkan suaramu
Resahku semakin laju
Mukaku semakin biru

Begitulah diriku
Selalu terburu
Hampir ku tersungkur melihatmu

Begitulah diriku
Sarung baju besar
Kaca mata besar selalu tersasar

Apabila ku terkenangkan dirimu
Hanyut ku dalam mimpiku
Lemas tertungkup bantalku

Apabila pagi ku kembali lagi
Terlupa ku sarung kaki
Seribu langkah sedetik

Begitulah diriku
Selalu terburu
Hampir ku tersungkur melihatmu

Begitulah diriku
Sarung baju besar
Kaca mata besar selalu tersasar

Begitulah diriku
Selalu terburu
Hampir ku tersungkur melihatmu

Begitulah diriku
Selalu terburu
Hampir ku tersungkur melihatmu

Begitulah diriku
Sarung baju besar
Kaca mata besar selalu tersasar

Apabila ku hampir dengan dirimu
Terukir sebuah senyuman
Semua hanya mainan
Mimpi-mimpiku
SHARE SHARE SHARE

Thursday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Kes-kes terkenal mengenai Kesalahan Perisian

Kes 1 : Disney Lion King 1994-1995 

Pada Musim Luruh 1994 , Syarikat Disney telah mengeluarkan satu produk CD-ROM Permainan Multimedia untuk kanak-kanak bertajuk The Lion King Animated Storybook. Pada 26 Disember , sehari selepas krismas, Bahagian Sokongan Pelangan Disney  Menerima jumlah aduan yang besar daripada ibu bapa pembeli produk mereka. Para pembeli menyatakan CD-ROM multimedia dari Disney tidak berfungsi pada komputer peribadi. 

Hal ini terjadi dipercayai disebabkan pihak Disney telah gagal untuk menguji perisian  pada Model PC berbeza yang terdapat di pasaran ketika itu. Perisian yang diguna oleh pengaturcara Disney mungkin mengguna sistem komputer yang berbeza , tetapi  tidak pada sistem yang paling biasa diguna oleh orang ramai.

Kes 2: Intel Pentium Floating-Point Division BUG 1994.

Cuba masukkan kiraan berikut pada kalkulator PC anda (4195835/ 3145727) * 3145727 – 4195835. 
Jika Jawapan yang diberi adalah 0 (Kosong) , Komputer anda adalah OK . Jika anda mendapat jawapan yang lain selain dari itu , komputer anda mempunyai Intel Pentium CPU jenis lama dengan BUG titik apung pembahagian . Sejenis Bug yang terhasil berulang-ulang dalam proses pengeluaran.

Pada awalnya pengurusan Intel menyedari akan kehadiran bug ini sebelum mereka mengeluarkan set cip in ke pasaran. Walau bagaimanapun , pihak pengurusan mengabaikannya dan menganggap bahawa ia adalah sesuatu perkara yang kecil. 

Dan akibat selepas pengeluaran produk ini Intel telah memohon maaf atas kealpaan mereka mengendali bug dan telah menelan kos kerugian hampir 400 juta untuk menampung kos penggantian cip itu . Intel kini lebih berhati-hati dalam melaporkan masalah yang diketahui di laman webnya . Dan berhati-hati memantau maklum balas pelanggan pada kumpulan berita di internet. 


Kes 3: Nasa Mars Polar Lander, 1999

pada 3 Disember 1999 , nasa Mars Lander Polar telah hilang semasa mendarat di permukaan Marikh. Kegagalan ini adalah dipercayai kerana kegagalan penetapan hanya pada satu bit data yang tidak dijangka. Paling membimbangkan ialah mengapa masalah itu tidak dikesan semasa ujian dalam.


SHARE SHARE SHARE

Wednesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

The Lomas - Rindu Lirik

Lambaian jemarimu
Itulah yang terakhir
Ku lihat dengan hati sayu
Namun tiada siapa yang tahu

Sudah terdetik hati
Ini mungkin terjadi

Katakan padaku
Tentang rasa rindu
Kerana ku tak pernah rasa

Sentuhan memorimu
Menebus ke dalam jiwaku
Pahit manis ku rasa sesuatu
Tapi apakan daya diriku

Sudah terdetik hati
Ini mungkin terjadi

Nanti ke hujung di puncak sana
Jangan pernah kau lupakan diri ku oh...
Kelak nanti engkau dewasa
Harap nanti kita ketemu jua oh...

Hargai detik bersama
Seiring ke mana saja
Kan ku doakan kita berjaya
Bersama untuk selamanya

Katakan padaku
Tentang rasa rindu
Kerana ku tak pernah rasa

Kucupan terakhirmu
Membasah di pipi kiriku
Air mata hanya ganti lagu
Cuma hati akal yang tahu

Sudah terdetik hati
Ini mungkin terjadi

Katakan padaku
Tentang rasa rindu
Kerana ku tak pernah
Katakan padaku
Tentang rasa rindu
Kerana ku tak pernah rasa
Rindu
SHARE SHARE SHARE

Tuesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Baji - Untung Orang Miskin Lirik

Bila suria oh tunjukkan rupa
Semua mengejar bahagia
Pabila suria tunjukkan rupa
Semua bersiap mengejar bahagia

Hinggakan...
Yang di atas tak sedar terlupa yang di bawah
Yang si miskin terus bergelut meniti hidup

Pabila suria tunjukkan rupa
Semua bersiap mengejar bahagia

Hinggakan...
Yang di atas tak sedar terlupa yang di bawah
Yang si miskin terus bergelut meniti hidup

( solo )

Si miskin terus merintih
Untuk hiburan atau pun dia halus menyindir
Si miskin terus merintih
Untuk hiburan atau pun dia halus menyindir
Yang selalu merasa

Pabila suria oh tunjukkan rupa
Semua mengejar bahagia
Pabila suria oh tunjukkan rupa
Semua mengejar bahagia

Pabila suria oh tunjukkan rupa
Semua mengejar bahagia

Pabila suria oh tunjukkan rupa
Semua mengejar bahagia
Pabila suria oh tunjukkan rupa
Semua mengejar bahagia
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Akim feat Soo Wincci - Berdua Sahaja Chord

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Tomok - Tak Harus Memiliki Chord (OST Isyarat Cinta)

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Nur Farhan Azizan - Dengarlah Rindu Chord (OST Asam Pedas Untuk Dia)

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Forteen - Linangan Terakhir Chord

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

6ixth Sense - 7 Kali Malam Minggu Chord

Monday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

6ixth Sense - 7 Kali Malam Minggu Lirik

Link: https://www.youtube.com/watch?v=Mr6RdKmLr7Q

6ixth Sense - Tujuh Kali Malam Minggu Lirik

7 kali malam minggu
Sayang tak datang datang
Di telefon di sms
Sayang tak balas balas

Harus ke mana lagi
Ku cari dirimu oh
Harus ke mana lagi
Ku mencarimu

Tak tahan aku sudah tak tahan
Melayan tingkahmu oh sayang
Tak tahan aku sudah tak tahan
Melayan tingkahmu oh sayang

7 kali malam minggu
Sayang tak datang datang
Di telefon di sms
Sayang tak balas balas

Harus ke mana lagi
Ku cari dirimu oh
Harus ke mana lagi
Ku mencarimu

Sayang bukan aku tak mahu
Membalas smsmu mengangat telefonmu
Tapi sayang aduh du du sayang
Handphoneku bermasalah pulsa pun tak ada

Tak tahan aku sudah tak tahan
Melayan tingkahmu oh sayang
Tak tahan aku sudah tak tahan
Melayan tingkahmu oh sayang

Tak tahan aku sudah tak tahan
Melayan tingkahmu oh sayang
Tak tahan aku sudah tak tahan
Melayan tingkahmu oh sayang
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Forteen - Linangan Terakhir Lirik

Khabarnya
Khabarnya kau dah jumpa
Pengganti teman hidup
Mungkin dialah bahagiamu

Semoga
Semoga dia memberi
Secebis lebih hati
Dari segala yang ku mampu

Sebenarnya
Sejak detik berpisah
Ku damba rujuk semula
Mungkin tiba masa untuk ku sedar

Tak guna lagi aku berduka
Cinta yang mati takkan hidup semula
Tak guna lagi aku merintih
Jadikan titisan ini linangan terakhir

Cukuplah
Cukuplah ku merindu
Orang yang sudah jauh
Meninggalkan hati berpaut

Ku coba
Ku coba bunuh semua
Sisa cinta bernyawa
Di halaman hati yang keruh

Sebenarnya
Sejak detik berpisah
Ku damba rujuk semula
Mungkin tiba masa untuk ku sedar

Tak guna lagi aku berduka
Cinta yang mati takkan hidup semula
Tak guna lagi aku merintih
Jadikan titisan ini linangan terakhir

Aku harus tabah membina semula
Harapan yang musnah
Doakanlah agar diriku ketemu setanding dirimu

Tak guna lagi aku berduka
Cinta yang mati takkan hidup semula
Tak guna lagi aku merintih
Jadikan titisan ini linangan terakhir

Yang paling terakhir
Jadikan titisan ini linangan terakhir
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Nur Farhan Azizan - Dengarlah Rindu Lirik (OST Asam Pedas Untuk Dia)

Link: https://www.youtube.com/watch?v=8v5PMJ8AeLs

Kau curi hatiku dengan senyum manjamu
Membuai hatiku yang lara
Tak perlu mencuba hanya biasa saja
Bagiku kau sungguh mempesona

Tak usah ditanya dari mana datang cinta
Hadirnya tidak pernah terpaksa
Dirimu itulah mana cintaku berada
Akan jadi milikmu selamanya

Sayang engkau dengarlah rinduku
Yang selalu dekat untukmu
Cintaku tercipta pada dirimu saja
Tak akan berubah percayalah

Mereka kan tahu kisah ini akhirnya
Tentang cinta kita berdua
Bersama menempuh semua dugaannya
Ku akan di sisimu selamanya

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Tomok - Tak Harus Memiliki Lirik (OST Isyarat Cinta)

Link: https://www.youtube.com/watch?v=EpeeeQu1apA

Di sebalik matamu tersimpan
Cinta yang harus dimiliki
Biar terselindung dukamu
Biar terpendam harapanmu

Tak mampu aku melafazkan
Perasaanku kepadamu
Meski kau dekat di depanku
Masa tetap jauhkan kita

Maafkanlah diriku
Terlanjur mencintaimu
Meskipun bukan aku
Yang ada di hatimu

Cinta ku serah semua
Seperti yang kau mahu
Agar bisa bahagia
Meskiku tak memiliki dirimu

Cinta tak harus memiliki
Cinta tak harus bersatu
Jujur ku tak mahu menyakiti
Hatimu yang tulus padaku

Maafkanlah diriku
Terlanjur mencintaimu
Meskipun bukan aku
Yang ada di hatimu

Cinta ku serah semua
Seperti yang kau mahu
Agar bisa bahagia
Meskiku tak memiliki dirimu

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Akim feat Soo Wincci - Berdua Sahaja Lirik

Kamu, kamu yang berada di situ
Oh, kamu tersenyum buat ku tersipu malu
Pandanganmu menawan hati
Gerak-gerimu ku perhati
Tak tahan rasanya ku ingin mendekati

Kamu, kamu yang berada di sana
Oh, kamu menjeling bila ku memandang wajah
Kulit cantik putih berseri
Alis mata panjang melentik
Sabar sayang sebentar lagi kanda hampiri

Kau dan aku sama-sama merasa
Walaupun jauh tak perlu bicara
Hanya dari mata kata-kata terluah

Kau dan aku sama-sama merasa
Walaupun jauh tak perlu bicara
Hanya dari mata kata-kata terluah

Lalalalalalalala
Lalalalalalalala
Lalalalalalalala

Dinda (kanda)
Kini hanya kita berdua

Kanda (ia)
Indahnya dunia bila bersama

Semoga kekal ke akhirnya
Berbahagia dan bercinta
Bulan bintang menjadi saksi asmara kita

Kau dan aku sama-sama merasa
Walaupun jauh tak perlu bicara

Hanya dari mata kata-kata terluah

Kau dan aku sama-sama merasa
Walaupun jauh tak perlu bicara
Hanya tinggal kau dan aku
Kita berdua sahaja
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Ir Radzi - Maafkan Aku Lirik

Telah ku buat
Dirimu menangis
Jahat ku jahat
Menyakiti hatimu

Maafkan aku cinta
Maafkanlah salahku
Sungguh aku menyesali
Telah buatmu terluka

Maafkan aku cinta
Jangan kau tinggalkan aku
Ku mohon padamu
Maafkanlah aku

Jahat ku jahat
Menyakiti hatimu

Maafkan aku cinta
Maafkanlah salahku
Sungguh aku menyesali
Telah buatmu terluka

Maafkan aku cinta
Jangan kau tinggalkan aku
Ku mohon padamu
Maafkanlah aku
Sungguh aku menyesali
Telah buatmu terluka

Maafkan aku cinta
Jangan kau tinggalkan aku
Ku mohon padamu
Maafkanlah aku

Ku mohon padamu
Maafkanlah aku
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Ippo Hafiz - Rahsia Lirik (OST Teman Lelaki Upahan)

Waktu kau ucap dulu
Kata-kata racunmu
Membuat diri ini
Terus mati

Mengapa pula kini
Kau hadir dalam hidupku
Tidakkah engkau lupa
Kau pernah bunuhku

Tidakkah pernah terlintas di fikiranmu
Waktu kau senang benar untuk melepaskan
Sakit ini hanya aku yang rasa sayu
Kacau bilau meracau sakit hati ini
Yeah...

Kekasihku ku simpan satu rahsia
Takkan pernah aku buka
Hingga tiba saat ini

Kekasihku kini ku lebih bahgia
Tanpa dirimu di sisi
Menyakiti, meracuni hati ini

Setapak ku melangkah jauh
Setapak ku meninggalkan
Setapak ku mensyukuri kebahagiaan
Yang ku kecap hari ini

Kekasihku kini ku lebih bahgia
Tanpa dirimu di sisi
Menyakiti, meracuni hati ini

Kekasihku ku simpan satu rahsia
Takkan pernah aku buka
Hingga tiba saat ini

Kekasihku kini ku lebih bahgia
Tanpa dirimu di sisi
Menyakiti, meracuni hati ini

Setapak ku melangkah jauh
Setapak ku meninggalkan
Setapak ku
SHARE SHARE SHARE

Sunday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Shiekh Baseer - Mama Terima Aku Seadanya Lirik

Dia sering membuatku bahagia
Dengan gaya manjamu bicara
Sungguh mesranya ketika bersama

Nyatalah mama sungguh berbeza
Dari kelembutan wajahnya
Dia pandai bersenda dia teristimewa

Kau pandai sesuaikan diri
Dengan keadaan diriku ini
Tak pernah meminta syukur apa yang ada

Pengertianmu ku sanjung tinggi
Rela berkorban demi kasih sejati
Tanda teguhnya kasihmu

Tiada harta tak dapat ku beri
Hanyalah kasih sayang yang abadi
Gerhana kehidupan diri ini
Percayalah kebahagiaan menanti

Dan kini kita sama menghadapi
Segala pancaroba hidup ini
Bersabar kita sesuaikan di hati
Terlaksana hidup kita ini
Oh...

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Twinnies - Dalam Hati

Dalam hati cuma dia
Yang selalu aku dambakan hatinya
Oh hatinya

Sampai nanti dia tahu
Apa rasa dan bila ku luahkannya
Ku tak kuasa

Oh malam
Hentikan ku selalu rindu
Bila hati tak menentu
Terus memikirkan kamu

Oh bintang
Terangi semua jalanku
Agar nanti dia tahu
Betapa ku mahu kamu

SHARE SHARE SHARE

Wednesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Masalah tentang Variable yang tidak di-initialized

Masalah yang timbul apabila Variable yang tidak di-initialized dalam Struktur data.

Kebanyakan Orang mengambil ringan tentang masalah ini . Ini adalah satu tabiat yang buruk dalam me-rekabentuk.

Sebagai contoh , function yang terdapat dalam kod perisian di-compile dan berjalan dengan jayanya. 
Tertapi hasilnya adalah sampah(Literally).

Bagaimana ini berlaku? Jawapannya program akan memilih nilai dalam memori(RAM) dilokasi alamat sebagai contoh Variable "k" (yang dimana tidak diketahui oleh programmer) . Variable ini boleh menjadi apa-apa yang ditinggalkan oleh kod yang di-run sebelum ini yang mengguna lokasi RAM memory itu. Jadi ia adalah random kita tidak mengawal aliran data atau tingkahlaku(behavior) function itu , ia boleh menjadi apa-apa sahaja mengikut memory . Sebagai contoh jika kita di-initialized value "k" pada awalnya , kita masih boleh mengawal variable/function itu.

Kesilapan output garbaged dalam function diatas adalah disebabkan kehilangan value interger k sebelum function itu dicetak nilai integer variable k tersebut.

Cuba anda bayangkan apa yang berlaku apabila function lain memanggil untuk menggunakan nilai k dan cuba untuk melaksanakan pengiraan untuk menghasilkan keputusan dan apa berlaku jika kita telah membuat nested didalam function dan sebagainya? seluruh pengiraan adalah salah kerana tiada kawalan ke atas integriti data itu. Variable K Boleh berubah-ubah dan mencipta bencana.

Jika program itu gagal atau tidak boleh di-compile , sekurangnya kita mengetahui sesuatu dalam kesilapan runtime dan memperbaikinya. Tetapi jika program itu berjaya di-run , ia tidak akan mempunyai cara untuk mengetahuinya apabila keputusan akhir kelihatan biasa dan berhampiraan dengan nilai jangkaan.

Keadaan ini adalah buruk dalam Structure design dan telah dikuatkuasakan dalam Object Oriented design dengan melakukan kawalan , dimana setiap variable haruslah di-initialized dan wajib menggunakan constructor dalam rekabentuk class.
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Ciri-Ciri Rekabentuk Berstruktur

Ciri-Ciri Kekurangan Rekabentuk Berstruktur.

Berdasarkan Pemahaman tentang Rekabentuk berstruktur disini kita dapat lihat ciri-ciri kekurangan yang ada pada rekabentuk berstruktur...

1. Data tidak mempunyai pemilik. Ini bermakna data adalah bebas untuk apa-apa function . Data adalah Global dan bukan milik mana-mana function . Mana-Mana Function yang dicipta boleh memanipulasi data dalam apa jua cara yang mereka suka.

* Data doesnt have ownership , it free for any function and free for manipulated by any function because the data is global data.

2 Sukar untuk mengekalkan integriti  data. Ini bermakna beberapa function boleh menukar data sebelum ia sepatutnya dilakukan, iaitu dengan cara aliran kawalan pengaturcaraaan yang salah. Maka function setrusnya akan membaca data yang tidak betul . Tiada mekanisma untuk mengawal keadaan ini .

* Doesnt have data integrity . Any function can change the data with wrong control flow . The function may have read the data wrongly. No mechanisma can control this situation.

3. Dalam rekabentuk berstruktur , function adalah sebuah blok. Ini bermakna rekabentuk berstruktur hanyalah ber-tentang function yang memanipulasi data.

* It just all about function manipulated data.

4. Banyak Function boleh mengubai suai blok data tertentu. 

*Too many function can change any data block.

5. Sukar untuk menentukan daripada mana sumber satu-satu bugs apabila terdapat data yang rosak. Ia menjadi sangat sukar.

* Hard to identify the source of bugs if any error occur.


Kenapa Object Oriented Design Lebih Baik dari Structure Design?

 Dalam Rekabentuk berorientasikan object(Object orientation) . Pemilikan data adalah ciri utama sesebuah class. Oleh itu adalah sangat mudah untuk mengesan dan menyelasikan masalah apabila data tidak ditemui kerana pada dasarnya ia menunjukkan kembali ke class yang memilik data itu.

*Ownership of class, the data have a ownership in object oriented design so it will be easy to track and solve any problem that occur in some data.


SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Arkitektur untuk Rekabentuk Berstruktur.

Secara Umum Arkitektur untuk Rekabentuk Berstruktur.

General Architecture for Structured Design

Apa itu rekabentuk berstruktur?

Rekabentuk berstruktur adalah tentang rekabentuk sistem perisian dimana program-program(fungsi khusus) memanipulasi data dalam beberapa struktur data(integers, doubles, characters, strings, arrays, binary trees, linked list, doubly linked lists, acylic graphs, etc).

*A design of system where a program manipulated data in some structures data.

Data dimanipulasi dan dikawal menggunakan function . Sebagai contoh dalam Operasi CRUD(Create,review,update,delete). atau pop(remove from) , push (add in) dan sebagainya.

*It can be manipulated and control by using function

Dalam rekabentuk struktur , function yang dicipta mempunyai skop global. function boleh menjadi nested didalam function. Kedalam nesting-nya adalah tidak terhad.

*A function can be nested in function and it unlimited.

Dalam rekabentuk berstruktur data boleh diakses secara global oleh function . Tiada kawalan Untuk akses data yang global.

*data can be access in global by function. No control for accessing the global data.

Rekabentuk dan pengaturcaraan berstruktur juga dikenali sebagai imperative programming atau procedural.

*Structured Design Also Known as Imperative Programming

Apa itu Imperative Programming

Imperative Programming memberi tumpuan kepada menerangkan bagaimana program itu beroperasi atau aliran kawalannya. Imperative Programming menerangkan komputasi dari segi kenyataan(bahasa programming) yang  mengubah keadaan program(data global). Tingkahlaku program adalah berdasar kepada aliran kawalan.

*Focus on how the program operated. Describe by programming language that change the program behavior that based on control flow.


Kontra kepada Imperative programming adalah Declarative Programming.

Apa itu Declrative Programming.

Ia adalah gaya membina struktur dan unsur-unsur program komputer yang menyatakan logik komputasi tanpa menerangkan aliran kawalannya . Contoh bahasa deklratif biasa ialah SQL , HTML , XML .

*The style of building a structure and element of computer program that describe a logic computation without describing the controll access.

Procedural Programming adalah Imperative Programming. dimana program yang dibina daripada satu atau lebih prosdur. Tingkahlaku program itu adalah berdasarkan panggilan prosedur(Procedure calls).


Sambungan pembacaan -->> Ciri -Ciri Rekabentuk Berstruktur
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Konsep Object Oriented Design

Untuk Difahami Secara Ringkas Konsep Object Oriented Design

Abstraction - Adalah tentang penjanaan idea atau konsep dengan mengeluarkan prinsip utama untuk memudahkan dan  mencipta model yang boleh digunakan mewakili entiti abstrak.

*Generated an idea or concept by extracting a key principle to simplify and create a model that can be used to present an abstract entity. 

Encapsulation - adalah mengenai perlindungan sifat entiti dan kaedah dengan cara menghadkan akses.

*Protection of Entity attribute and method by restricting access.

Inheritance - Adalah mengenai konsep bahawa atribute dan kaedah kelas parent secara automatik diwarisi oleh semua kelas children .

*Attribute and method class of parent will be automatic inherit by a children class.

Modularity - Adalah mengenai memisahkan fungsi entiti ke dalam bahagian atau komponen yang dipanggil modul, supaya setiap modul melaksanakan hanya satu aspek tertentu fungsi yang dikehendaki . Setiap modul biasanya direka supaya ia juga boleh digunakan semula oleh entiti lain yang memerlukan fungsinya.

*Separating the entity function into a part or component call by module. It is for every module can execute just one function that require.

Typing - dalam komputer sistem adalah mengenai jenis yang dipratentukan(predefined) data untuk pemalar(constant) atau variable bagi program perisian yang diberikan.

*Typing(initialize) - datatype that has being predefined the data for constants or variable for a given software.

Strong Typing adalah satu peraturan yang khusus untuk jenis data dalam sistem komputer yang dikuatkuasakan. 

Sebagai contoh kompilasi perisian itu gagal apabila value variable dari satu data itu di-assigned kepada variable yang mempunyai data type yang salah , atau argument di-passed pada function yang tidak sepadan(not match).

* A Specific rule for datatype in the system that must be followed.

Concurrency (keserentakan) - adalah tentang situasi dimana beberapa komputasi yang dilaksanakan secara serentakbdalam masa yang sama . dan mempunya potensi untuk berinteraksi denga satu sama lain.

* It a situation where the some computation executed in simultaneously at the same time . And have potential to interact with each other.

Persistence - adalah tentang menjana data yang kekal lama(long-lived data) . ini bermakna data itu akan terus wujud walaupun sistem telah dimatikan atau ditutup.

* Generating a long-lived data that the data will still exist even the sistem is turn off or shut down.

Polymorphism - adalah keupayaan untuk mencipta variable , function atau object yang mempunyai lebih dari satu  bentuk(more than one form) . 

*ability to create varible , function or object that can be form in many.

Sebagai contoh : Polymorphic function boleh mempunyai cara yang berbeza dan mem-produce keputusan yang berbezabergantung kepada input parameter.
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Struktur Rekabentuk Data

Struktur Rekabentuk Data


Entity Relationship Diagram


Apa itu ERD?
ERD atau Entity relationship Diagram adalah model data untuk menerangkan data atau aspek maklumat daripada Domain perniagaan(Business Domain) atau keperluan prosesnya(Process Requirement).

*Model that describe the data and information from Business Domain or Requirement.

Kenapa Perlu ERD?
Tujuan Utama adalah untuk melaksanakan model data kedalam pengakalan data seperti relational databases.

*Implement data into the database such as relational databases.

Komponen ERD
Komponen utama ERD adalah entiti, hubungan yang boleh diwujudkan antara mereka dan databases.

*Entity,Relationship,Databases.


Data Flow Diagram


Apa itu Data Flow Diagram?
Data Flow diagram adalah paparan secara grafikal tentang aliran data dengan melalui maklumat sistem, pemodelan dan aspek processnya.

*A Graphical present a flow of data through the information system,model and process.


DFD menunjukkan jenis maklumat yang akan menjadi input dan juga output dari sistem , dimana data itu datang dan pergi dan dimana data itu akan disimpan.

Kenapa perlu Data Flow Diagram?
DFD digunakan sebagai satu langkah awal bagi mengwujudkan gambaran keseluruhan sistem. DFD juga digunakan untuk visualisasi pemprosesan data.

*Illustration of overall sistem and visualization of processing data.

Komponen DFD
Process, external entitiy , data storage.


Control flow diagram.


Apa itu Control flow diagram.
CFD ialah diagram untuk menggambar kan aliran kawalan proses perniagaan atau program.

*Illustrate a Flow control process of business or program.

Kenapa perlu CFD?
Diagram CFD digunakan secara meluas dalam pelbagai disiplin kejuruteraan

CFD mengandungi elemen keputusan dan ia menunjukan semua laluan aliran yang berkemungkinan untuk sistem.


State Transition Diagram


Apa itu State Transistion Diagram?
State diagram adalah sejenis diagram yang digunakan dalam bidang sains komputer dan bidang yang berkaitan untuk mengambarkan tingkah laku sistem(system behaviors)

*Illustrate a Behavior of the system.

State diagram memerlukan sistem itu di-abstrak dan diterangkan dalam beberapa batas keadaan(Finite number of states).

keadaan(states) biasanya membuat peralihan(transition) tertentu kepada keadaan yang lain sebagai tindak balas kepada kegiatan(events).

Peralihan umumnya bergantung kepada dua parameter dibawah:
- Jenis Kegiatan
- Keadaan dalaman sistem sebelum berlakunya kegiatan.

Keadaan juga boleh mempunyai transisi yang kembali kepada dirinya.

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Konsep-Konsep penting dalam Software Design

Data Kekal (Data Persistence)

Konsep Data Kekal

Data Presistence

Konsep rekabentuk data kekal(Data Persistence) adalah mengenai data yang kekal lama(long-live data). Ini bermakna data itu terus wujud walaupun apabila sistem dimatikan atau ditutup. Apabila kita menghidupkan sistem sekali kita akan dapat mengakses data itu kembali, dan segala nilai-nilai data akan masih ada dalam keadaan terakhir  sebelum ini.

*Data Persistence is a long-live data , the data that still exist even the system is turned. The data still can be access dan the data value still be there like a last previous state .

Kepentingan Data Kekal

Biasanya , operasi untuk mecapai data kekal adalah untuk menyelamatkan data untuk penyimpanan data berterusan, sebagai contoh ke dalam pengakalan data(database), hard disk , atau fail biasa.



Konsep Kawalan dan pengendalian Acara

Controll and Handling Events

Ia adalah berkenaan dengan cara menyusun data dan kawalan aliran dan juga bagaimana untuk mengendalikan event(Acara) secara reaktif dan pemasaan event(timing event). Kawalan dan pengendalian boleh dilaksana melalui pelbagai mekanisma seperti invokasi tersirat(Implicits Invocation) dan call-backs.

*Organize the data and flow of data , and how to handle the event in reactive and timing event.
*Can be handle with Implicit Invocation and call-backs

Contoh call-backs: Decision Controlled Calls
Contoh Implicits Invocation: Trigger



Konsep Pengendalian Ralat dan pengecualian dan Toleransi Kerosakan.

Error Handling and exception , Fault Tolerance

Konsep rekbentuk ini adalah tentang bagaimana untuk mencegah(prevent) , bertolak ansur(tolerate) dan kesilapan proses(Process Error) dan berurusan dengan keadaan yang luar dari kebiasaan(exceptional condition).

*How to prevent ,tolerate , deal process errorr and deal with exceptional conditions.


Konsep Pengagihan Komponen Perisian

Distribution of Software Components

Konsep rekabentuk ini adalah mengenai cara untuk mengagih/mengedar perisian di seluruh hardware seperti Computer hardware, network hardware dsb. Dan juga bagaimana komponen komunikasi dan middleware boleh digunakan untuk berurusan dengan perisian homogen(seragam) dan heterogen(tidak seragam). Pengagihan komponen secara langsung berkaitan dan bergantung kepada pelaksanaan platforms.

*How to distributed the software to through the hardware, How how communication component and middleware can be used to deal with homogenous software and heterogenous software.


Konsep Interaksi dan Penyampaian

Interaction and Presentation.

Konsep rekabentuk ini adalah berkenaan dengan bagaimana untuk menyusun dan mengatur interaksi dengan pengunna sebagaimana maklumat yang dibentangkan.

*How to organize and structure the interaction with users as well as the information being presented.


Konsep Keserentakan

Concurrency

Keserentakan untuk sistem komputer adalah tentang keadaan dimana beberapa komputasi yang dilaksanakan pada waktu yang sama , dan berpotensi untuk berinteraksi antara satu sama lain. 

Rekabentuk keserentakan adalah berkenaan dengan menguraikan(decomposing) perisian dalam pada masa yang  sama menjalankan proses. Ia adalah berkenaan tugas , threads dan menanggani isu-isu berkaitan dengan kecekapan(efficiency) atomicity , penyegerakan(synchronization) dan penjadualan(scheduling).

*The situation where some computation executed in the same time , and have a potentiall to interact with each other.
*Its about decomposing software and in the same time run the process.


Konsep Keselamatan dan Jaminan

Security and Safety


Security

Jaminan(Security) untuk sistem komputer adalah mengenai/termasuk kepada semua proses, perkhidmatan dan mekanisma untuk perlindungan sistem daripada akses yang tidak diingini atau yang tidak dibenarkan dan pengubahsuaian yang tidak dibenarkan. Keselamatan komputer juga termasuk melindungi sistem dari pada kegiatan(Event) yang tidak dirancang dan pencerobohan haram(illegal invasion). Pelanggaran(breach) dalam perisian keselamatan akan membolehkan penceroboh untuk mewujudkan kerosakan(damage) atau melakukan aktiviti bencana(disaster activity). 

*Security concept: Protect the system from unwanted access or illegal access and modification that not allowed. Protect the System from unplanned events and illegal invasion.

Safety

Keselamatan(Safety) untuk sistem komputer adalah mengenai pengunaan komputer dan perisian untuk memantau  dan sebagai kawalan keselamatan kritikal(safety-critical) subsistem atau fungsinya. Ia adalah mengenai teknik dan mekanisma yang menghalang perisian daripada memasuki kedalam situasi yang salah yang boleh menyebabkan kemudaratan kepada kehidupan manusia dan harta.

*Safety Concepts: Used of computer to Monitoring and handling a safety-critical and the function.A
technique or mechanisme that prevent the sistem to get into a wrong situation.


Sebagai contoh: Komputer yang mengawal life-saving yang digunakan di hospital haruslah perlu selamat digunakan. Begitu juga dengan  komputer yang mengawal loji kuasa nuklear, pesawat , kereta api automatik dan lain lain.

Kesilapan boleh menyebabkan bahaya, bencana dan kehilangan nyawa.

Security adalah berkenaan dengan menghindari dunia luar dari merosakan sistem komputer
Manakala Safety adalah mencegah sistem daripada merosakkan dunia luar.

*Security is about preventing the external world from harming the computer system, while safety is about preventing the computer system from harming the external world.



SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Siapakah Software Tester?

Penguji (Tester)

Bertanggungjawab untuk mencari dan melaporkan masalah dalam produk perisian. Merka berkerjasama dengan semua ahli pasukan kerana mereka membangun dan menjalankan ujian mereka, dan mekaporkan masalah yang mereka temui.

Matlamat seorang software tester adalah untuk mencari bug , mencari mereka seawal mungkin dan memastikan bugs diperbaiki.

Goal for a tester:find bugs, find it earlier, make it fix. 

Software testing adalah profesion teknikal berdisplin.

Tips untuk menjaga hubungan baik dengan rakan pasukan jika anda seorang software tester.

-Cari Bugs seawalnya
- Imbangi Kesungguhan anda.
- Jangan hanya melaporkan sesuatu yang buruk.

*
  - Find bugs early. 
  - Temper your enthusiasm. 
  - Don’t just report bad news. 

SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Realiti dalam Pengujian Perisian

Realiti dalam Pengujian Perisian

Adalah sangat mustahil untuk menguji satu program itu sepenuhnya kerana..


  1. Bilangan input adalah sangat besar.
  2. Bilangan output adalah sangat besar
  3. Bilangan laluan(paths) didalam perisian adalah sangat besar
  4. Spesifikasi perisian adalah subjektif  . Anda mungkin berkata bahawa ia adalah bug dimata pemerhati.


Ujian Perisian adalah Latihan Berasaskan Risiko


Lebih bug anda cari lebih banyak ia muncul.


Antara sebabnya adalah.

  • Pengaturcara mempunyai hari yang buruk.
  • Pengaturcara juga melakukan kesilapan yang sama berulang.
  • Beberapa bug adalah sebahagian kecil.

.

Presticide Paradox


Menerangkan Fenomena yang Semakin anda menguji perisian anda, semakin ia menjadi imun(kebal) kepada ujian anda. Perkara yang sama belaku kepada serangga dengan racun perosak.

Projes ujian model psiral mengulangi setiap kali pengitaran. Dengan setiap kitaran , penguji perisian menerima  perisian untuk di uji, dan menjalankan ujian mereka. Akhirnya selepas kelulusan, semua bug yang telah diuji telah terdedah . Meneruskannya tidak akan mendedahkan apa-apa yang baru.

*the more you test software, the more immune it becomes to your tests



Tak semua bug anda jumpa boleh diperbaiki


  • tiada masa yang cukup(not enough time)
  • ia benar-benar bukan bugs(not really a bugs)
  • ia terlalu berisiko untuk diperbaiki(risky to fix)
  • ia tidak berbaloi(not worth it)
.

Spesifikasi produk tidak pernah Muktamad

*Product Specification are never final

Keperluan perisian itu berterusan melakukan perubahan kepada versi yang lebih baik. Apabila terdapat perubahan dalam keperluan pengguna , akan ada peluang dalam perubahan produk spesifikasi, dan selepas itu ada beberapa perubahan dalam pengekodan dan ujian.


SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Model Kitaran hidup Pembangunan Perisian (SDLC)

Model Kitaran hidup Pembangunan Perisian (SDLC)

Big Bang Model.


Telah dinyatakan bahawa berbilion taun yang lalu , alam semesta telah dicptakan didalam letupan besar yang tak terhingga. Setiap benda yang wujud adalah hasil daripada tenaga dan teratur untuk menghasilkan setiap objek di dunia ini.

Model untuk big bang adalah mudah . Ia meletakkan sejumlah besar perkara (Manusia dan duit) bersama-sama, banyak tenaga dikeluarkan dan menghasilkan produk perisian yang sempurna...atau tidak.

Ia melibatkan sedikit perancangan , penjadualan atau proses pembangunan formal. Semua usaha dihabiskan untuk membangunkan perisian dan menulis kod. Ia adalah proses yang digunakan jika kerpeluan produk tidak difahami  dan tarikh pengeluaran akhir benar benar fleksibel. Ia juga penting mempunyai pelanggan yang sangat fleksibel, kerana kita tidak akan tahu apa yang mereka dapat sehingga produk akhir siap.

*very little planning and schedule and formal development process
*All effort spent on developing software and coding.
*It Used if the requirement are not well understanding and releas date is completely flexible.

Kod-dan-baiki(Code and fix)


Sepasukan menggunakan pendekatan ini biasanya bermula dengan gambaran kasar apa yang mereka mahu , hanya lakukan rekabentuk yang ringkas dan kemudiannya terus kedalam kitaran panjang dalam pengekdoan ,  ujian dan memperbaiki bugs.

Pada satu ketika , mereka memutuskan cukup (enough is enough) dan mengeluarkan produk. Terdapat sangat sedikit perancangan dan dokumentasi. Satu pasukan boleh menunjukan hasil dengan serta merta. Anda boleh menemui  model kod-dan-baiki semasa berkerja sebagai penguji perisian.

* start with rough idea and does a simple design and proceeds into a long repeating of coding,testing and fixing bugs.
*stop when they decide enough is enough , and the product will release.

Informal Requirement -->> Repeating Code and Fix until enough --->>> End Products

Waterfall (Air terjun)


Kaedah Air terjun adalah mudah , elegan dan masuk akal.

Satu kaedah dimana mereka akan pergi ke fasa seterusnya setelah fasa terdahulu telah disiapkan.

Pada akhir setiap fasa , pasukan projek itu membuat satu kajian untuk menentukan sama ada mereka sudah bersedia untuk bergerak ke fasa seterusnya. Jika projek itu tidak bersedia untuk maju ke fasa seterusnya, ia kekal pada fas itu sehingga ia bersedia.

Tiga perkara penting tentang kaedah waterfall.

-Ada penekanan besar dalam menentukan produk itu akan jadi . 
Note: Pembangunan dan Pengekodan adalah hanya satu blok.

- Setiap Step adalah berasingan(seperately) dan tiada pertindihan( no overlap)

- Tiada jalan untuk berpatah balik , selepas sahaja anda berada pada satu step anda perlu menghabiskan tugas untuk step itu sebelum ke step seterusnya , anda tidak boleh berpatah.

Fasa dalam Waterfall

1. Idea /Plan
2. Analysis
3. Design
4. Development
5. Test

Model Lingkaran(Spiral Model)

Diperkenalkan oleh Barry Boehm pad atahun 1986 di Persatuan bagi Jentera Pengkomputeran(ACM) .
Model Spiral bermula kecil dan secara beransur ia mengembang sebagai projek yg menjadi lebih baik dan stabil.

6 Step dalam Spiral Model.
  1. Menentukan objektif , alternatif dan kekangan.
  2. Mengenal pasti dan menyelesaikan risiko
  3. menilai alternatif
  4. membangunkan dan menguji parasa semasa
  5. merancang untuk peringkat seterusnya
  6. membuat keputusan mengenai pendekatan untuk peringkat sterusnya
*
  1. Determine objectives, alternatives, and constraints.
  2. Identify and resolve risks. 
  3. Evaluate alternatives. 
  4. Develop and test the current level. 
  5. Plan for the next level. 
  6. Decide on the approach for the next level.  


Agile Development(Tangkas)


Pembangunan Perisian Agile dinamakan Rapid Prototyping , Extreme Programming dan Evolutionary Development 

Matlamat Pembangunan Perisian Agile:

- Individual dan interaksi terhadap proses dan alat(Tools)
- Perisian kerja lebih komprehensif(Lengkap)
- Kerjasama pelanggan ke atas rundingan kontrak.
- Respon untuk berubah mengikut perancangan.

*

-Individuals and interactions over processes and tools.
-Working software over comprehensive documentation.
-Customer collaboration over contract negotiations. 
-Responding to change over following a plan 



SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Kakitangan Projek Perisian

Kakitangan Projek Perisian

Pengurus Projek , Pengurus Program , Pengeluar
*Project Manage , Program Manager , Producers.

Memandu projek dari awal hingga akhir . Mereka biasanya bertanggungjawab untuk menulis spec produk ,menguruskan jadual dan membuat keputusan kritkal dan melakukan keseimbangan.

Arkitek atau Jurutera Sistem 
*Architect or Sistem Engineers

Adalah pakar teknikal dalam pasukan . Mereka biasanya sangat berpengalaman  dan oleh kerana itu mereka layak untuk mereka-bentuk kesuluruhan senibina sistem atau perisian. Mereka berkerja sangat rapat dengna pengaturcara(programmers)

Pengaturcara, Pembina atau Pengekod
*Programmers , Developer , Coders

Orang yang menulis perisian atau program , memperbaiki bugs yang dijumpai . Mereka berkerja rapat dengan arkitek dan pengurus projek untuk membina perisian dan mereka berkerja rapat dengan projek manager dan penguji(tester) untuk memperbaiki bugs.

Penguji atau Penjamin Kualiti(QA)
*Tester or Quality Assurance(QA)

Bertanggungjawab untuk mencari dan melaporkan masalah dalam produk perisian. Merka berkerjasama dengan semua ahli pasukan kerana mereka membangun dan menjalankan ujian mereka, dan mekaporkan masalah yang mereka temui.

Pengurus Konfigurasi
*Configuration Manager or Builder

Mengendalikan proses mengumpul semua perisian yang ditulis oleh pengatrucara dan semua dokumentasi yang  telah ditulis oleh semua dan menjadikan semua kedalam satu pakej .



SHARE SHARE SHARE

Tuesday

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Komponen Utama dalam Produk Perisian.

Komponen Utama dalam Perisian Produk


Pembangunan perisian secara komersial melibatkan berpuluh-puluh malahan sehingga beri-ribu  ahli pasukan(team members) untuk berkerja dalam pelbagai peranan yang berbeza di bawah jadual yang ketat

Sebagai seorang pelajar atau sekadar hobi  yang membangunkan perisian atau perisian yang kecil adalah sangat berbeza dari perisian yang komersial. Pada pembangunan perisian komersial seseorang itu haru berkerja dalam satu pasukan yang saling berkerja sama secara individu atau berkumpulan.

Perisian boleh datang dalam pelbagai bentuk seperti VCD , CD , DVD atau lain-lain. Ada yang datang dalam bentuk kotak yang mempunyi isi dan kepingan-kepingan tersembunyi dan juga data penerangan.

Banyak usaha diperlukan untuk membangunkan produk perisian .

Pembangunan produk perisian melibatkan banyak prosedur dan abstrak seperti:-

  • Produk Spesifikasi (Product Specification)
  • Kajian Produk(Product Reviews)
  • Dokumen Rekabentuk(Design Document)
  • Penjadualan(Schedule)
  • Feedback dan versi terdahulu(Feedback and previous version)
  • Maklumat Persaingan(Competitive Information)
  • Pelan Ujian (Test Plan)
  • Survei Pelanggan(Customer Surveys)
  • Kebolehgunaan Data(Usability Data)
  • Look and feel Specification
  • Perisian Arkitek dan Kod Perisian(Software Architecture and Software Code)

.

Kehendak Pelanggan Dari Sudut Pembangunan Perisian


Pasukan Pembangunan produk perisian haruslah mengetahui apa yang dikehendaki oleh pelanggan. Sesetengah pasukan hanya meneka/mengagak keperluan pelanggan tapi kebanyakan kumpulan pembangunan menggunakan cara mengumpul perisian , maklumat produk yang kompetitif, ulasan majalan , fokus pada satu kumpulan pengguna, dan terdapat banyak lagi kaedah yang lain , ada yang formal dan ada yang tidak. 

Semua maklmuat ini dikaji , didalami dan ditafsirkan untuk menentukan dengan tepat apa ciri-ciri produk perisian yang perlu ada. 

Fokus secara kumpulan

Fokus secara kumpulan sering dianjurkan oleh syarikat-syarikan kaji selidik bebas yang sering kita lihat di pusat membeli belah membuka pejabatnya di sana. 

Jurunilai atau surveyor biasanya akan berjalan di sekitar pusat membeli belah dengan papan klip dan meminta  orang ramai untuk mengambil bahgia dalam kajian mereka. 

Mereka akan bertanyakan soalan seperti:-

"Adakah anda mempunya PC di rumah?"
"Adakah anda menggunakan perisian X?"
"Berapa banyak masa anda habiskan didalam talian selama sehari"

Setelah demografi mereka diambil , mereka akan menjemput anda untuk kembali beberapa jam selepas itu untuk mengambil bahagian dengan beberapa orang lain dalam fokus secara kumpulan dan mereka akan bertanyakan soalan dengan lebih terperinci mengenai perisian komputer. Anda akan ditunjukan beberapa perisian dan diminta untuk memilih perisian kegemaran anda. Semua maklumat akan dikumpul secara sulit dan anda akan dibayar untuk masa anda.

Spesifikasi.


Hasil Kajian keperluan(Requirement) data adalah benar benar data yang mentah (RAW) . Ia tidak menggambarkan produk yang dicadangkan, ia mengesahkan sahaja sama ada ia perlu atau tidak diwujudkan dan ciri-ciri yang pelanggan mahukan.

Spesifikasi Mengambil segala maklumat ini ditambah apa-apa kehentad tidak dinyatakan tetapi wajib dan benar-benar menentukan apa produk ia akan jadi, apa yang ia lakukan dan bagaimana ia akan kelihatan kelak.

Format spesifikasi terlalu banyak, beberapa syarikat terutamanya produk-produk pembangunan kerajaan , aeroangkasa, kewangan dan perubatan menggunakan proses yang sangat ketat dengan banyak sekatan dan imbangan.

Hasilnya adalah spesifikasi yang sangat terperinci dan menyeluruh yang dimuktamadkan, bermakna ia tidak boleh diubah kecuali dibawah keadaan yang sangat diperlukan(extreme condition) . Setiap orang dalam pasukan pembangunan yang tahu apa yang mereka buat.


Penjadualan (Schedule)


Sebagai projek yang membangun dalam saiz dan kerumitan , dengan banyak kepingan dan ramai yang terbabit  dalam penyumbangan kepada produk , ia menjadi perlu untuk mempunyai beberapa mekanisma untuk mengesan kemajuan sesuatu projek. 

Ini boleh terdiri daripada senarai tugas seperti Gantt Charts , Gantt Charts digunakan untuk pengesanan terperinci setiap minit tugas dan perisian pengurusan projek. Matlamat penjadualan adalah untuk mengetahui kerja yang telah selesa, berapa banyak kerja yang masih perlu dilakukan dan bila ia akan diselesaikan.

*Gant Charts - is used to track a details every minute task and management of software project
* Goal For Gant Charts : Know which work has been compelted, how much work left, when all will be finished.


Dokumen Rekabentuk Perisian(Software Design Documents)


Satu tanggapan yang salah apabila menyangka seorang pengaturcara(programmer) mencipta satu program dengan hanya duduk dan mula menulis kod.

Ia adalah keadaan yang berlaku bagi programer yang memprogramkan program-program yang kecil atau program yang dibangunkan dikedai yang tidak formal.

Mejadi kemestian untuk proses rekabentuk untuk dirancang bagaimana perisian yang akan ditulis.

Beberapa jenis dokumen rekabentuk perisian biasa:

Arkitektur(Architecture)

Satu dokemen yang menerangkan rekabentuk secara keseluruhan sebuah perisian, termasuk perihal semua serpihan utama dan bagaimana mereka berinteraksi antara satu sama lain.

*Describe design for overall of software and description of all major pieces and how they interact with each other.

Rajah Aliran Data(Data Flow Diagram)

Diagram formal yang menunjukan bagaimana data bergerak melalui program. .

*A Formalized diagram that show how data move through program.

State Transition Diagram(Peralihan keadaan)

Satu lagi diagram formal yang menunjukan cara bergerak dari satu keadaan(state) ke keadaan yang seterusnya .

*Show the way of moving from one state to next .

Carta Aliran(Flowchart Diagram)

Cara tradisional untuk gambaran yang menerangkan logik program.

*The traditional way for describing a logic program.

Commented Code.

Ada satu pepatah lama menyatakan anda boleh menulis kod sekali , tetapi ia kan dibaca oleh orang 10 kali . Komen code di sediakan sebagai kemudahan kepada orang lain memahaminya dan tahu apa yang dilakukannya.



Dokument Ujian (Test Document)


Pengaturcara dan penguji mestilah merancang dan mendokumenkan kerja mereka. Pelan Ujian menerangkan  kaedah keseluruhan yang akan digunakan untuk mengesahkan bahawa perisian itu memenuhi spesifikasi produk dan keperluan pelanggan. Ia termasuk Objektif Kualiti , keperluan sumber , jadual , tugasan , kaedah dan sebagainya.

* Test plan - describes the overall method to be used to verify the software meet the product specification and customer needs.

Kes Ujian Menyenaraikan perkara tertentu yang akan diuji dan menerangkan langkah-langkah terperinci yang akan diikuti untuk pengesahan perisian. Laporan Bug menghuraikan masalah didapati dalam kes-kes ujian yang telah dijalankan. Ini Boleh di atas kertas tetapi ia selalu dikesan didalam database. Jika kumpulan pasukan anda mengunakan kaedah automatik untuk menguji perisian anda, alat yang ada guna sama ada yang ditulis atau dibeli haruslah didokumenkan . Metrik ,statistik dan ringkasan disampaikan pada ketika progres dilakukan .Graf, chart dan penulisan laporan diambil.

*Test case - list the specific items that will be tested and describe details step that will be followed  to verify software.

*Bug Report - Describe a problem that exist in test case .



SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Input Kepada Proses Rekabentuk Perisian

1. Deskripsi Keperluan dan Spesifikasi 
Deskripsi lengkap tentang perisian atau sistem yang didokumenkan secara lengkap dan jelas.

2. Kekangan(Constraint)
Kekangan dapat dilihat sebagai had , sekatan dan batasan. (limit, restriction and boundaries).

Contoh: " User must acces the system use VPN" , "Maximum Use 100 User Simultenously access System in one time"

3. Pengetahuan Domain(Domain Knowledge)
adalah area spesifik pada pengetahuan yang biasanya tidak ada pada rata-rata orang.

Contoh: Untuk membina sistem kawalan atau Sistem Mekanikal , kita perlu merujuk kepada pakar dalam bidang tersebut , sebagai contoh untuk sistem kawalan kita perlu merujuk pada jurutera sistem kawalan yang lebih tahu akan bidang pengetahuan mereka. Dan Begitu juga pada Sistem Mekanikal kita perlu merujuk kepada Jurutera Mekanikal yang mempunyai kepakaran pada bidang pengetahuan mereka.
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Ciri-Ciri yang ada pada Dokumen Requirement yang baik.

Ciri -Ciri yang ada pada dokumen keperluan yang baik


1. Jelas(Unambigous) - Ia dianggap jelas apabila hanya ada satu cara untuk menginterpretasikan/menafsirkan

2. Betul(Correct) - Ia adalah Betul secara fakta/nyata.

3. Konsisten(Consistent) - Tiada konflik dengan keperluan yang lain secara tersurat dan tersirat(explicitly and implictly)

4. Boleh dicapai(Achevable) - Ia boleh dipenuhi/dicapai dan bukan mustahil.

5. Lengkap(Compelete)- Ia menyatakan seluruh kenyataan dan memenuhi kriteria kesempurnaan(completeness).

Kriteria Kesempurnaan pada Software requirement and specification

(completeness for software requirement and specification)

Kefungsian(Functionallity): Apa yang Software itu perlu dan harus lakukan?

Interfaces Luaran (External Interfaces) - Bagaimana software itu berinteraksi dengan pengguna?

kekangan rekabentuk(Design Constraint) - Apa yang software boleh dan tidak boleh lakukan? apa had? dan apa piawaiannya?

Penerangan Pengunaan(Usage Description) - Deskripsi bagaimana untuk menggunakan sesuatu fungsi(function) didalam software..

Prestasi(Performance) - Deskripsi tentang prestasi seperti , kelajuan , frekuensi , masa respon(response time).

Atribut(Attribute) - Apa attribut pada sesuatu objek?

Andaian(Assumption) - Andaian sesuatu fungsi untuk menjadi sah(Valid).

Rujukan (Reference) - Rujukan yang diguna , piawaian(standard) yang diguna , prosedur yang digunakan untuk keperluan.

Akibat Jika Dokumen Requirement Tidak Lengkap



- Sistem fail untuk siap/dilengkapkan , tergantung(hang) , Keadaan yang tidak konsisten.

- Malapetaka : Kehilangan Nyawa , Kerosakan Fizikal
Contoh: Sistem Kawalan untuk pelancar roket.

- Sistem tidak boleh mengendalikan pada satu-satu keaadaan.

- Sistem bertindak berlainan dari apa yang ia perlu bertindak . Cara yang tidak menentu(Unpredictable way)
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Software Tools For Requirement

Alat Perisian untuk keperluan


1. Naratif(Penceritaan)(Narrative) - Deskripsi secara teks dengan bahasa yang biasa digunakan.

2. Gambar Rajah (Diagram) - Penyampaian secara gambarrajah yang menerang dengan lebah teratur/tersusun(organize) dan cara yang lebih difahami.

3. Table - suatu Struktur atau table yang menerangkan dengan lebih teratur/tersusun . Ia adalah alternatif untuk penerangan secara naratif supaya lebih mudah difahami.

4. Notasi Formal(Formal Notation) - Penerangan secara Metamatikal , algoritma atau special form yang menerangkan sesuatu dengan lebih jelas.
SHARE SHARE SHARE

HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA HAHAHA
Chord List: # | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z : TOP 10

Specific Requirement Focus

Fokus berdasarkan:

1. Mod Operasi - Keperluan dari segi apa yang sistem itu perlu lakukan dan jangka akan lakukan pada mod operasi yang berlainan.

Contoh Mod: Training Mode, Normal Mode, Emergency Mode.

* Biasanya untuk Sistem Kawalan.

2. Tahap Akses Pengguna: Keperluan Dari segi apa sistem itu perlu perlihatkan untuk pengguna yang berlainan.

Contoh: Ada sebahagian user yang hanya boleh baca(Read) dan tulis(Write) , dan ada yang tidak.

* Biasanya untuk Sistem Informasi.

3. Fungsi Dan Objek:  Keperluan dari segi penerangan untuk  objek sistem , fungsi dan interaksi di antara objek dan juga penyimpanan data yang berterusan. Setiap objek mempunyai set attribut dan operasi yang dilakukan.

Contoh: Ada diantara operasi yang melaksanakan sesuatu apabila digunakan. dan ada yang melaksanakan servis seperti proses event-listener

*Biasa untuk Sistem Transaksi dan Informasi.

4. Ciri Dominan: Keperluan yang boleh menjadi banyak.

Event Based System- Meliputi keadaan sistem , keadaan transisi , event stimuli dan event respons.

Concurrent Based System : Meliputi proses yang berbesza , task thread , dan interaksi yang dijalankan secara paralel didalam satu masa.

Distributed Based System: Meliputi perbezaan komunikasi di antara objek dan protokol yang dijalankan pada mesin dan sistem operasi yang berbeza.

Centralized Systems: Meliputi perbezaan pengguna yang berjalan pada platform yang berbeza yang mengakses pusat applikasi.
SHARE SHARE SHARE